Skip to main content

 

ଆମ୍ଭେମାନେ ବର୍ତମାନ ପଦବିନ୍ୟାସ ଉପରେ ବିଚାର କରୁଅଛୁ । ଅର୍ଥାତ-ଏନର୍ଜି ବା ଉର୍ଜା କିପରି ଭାବରେ ଐଶାନ୍ୟ କୋଣ ଠାରୁ ପୂର୍ବ ଦିଗ ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ବଦଳୁଛି ତାହା ଆମେ ଏହି ପଦବିନ୍ୟାସରୁ ଜାଣିପାରୁଥାଉ । କେଉଁ କାର୍ଯ୍ୟକଳାପ କେଉଁ ଏନର୍ଜି କ୍ଷେତ୍ରରେ କରିବା ଦରକାର ତାହା ପଦ ବିନ୍ୟାସରେ ଜଣାପଡ଼ିଥାଏ । ପଦବିନ୍ୟାସରେ ଦଶଟି ସିଧା ଏବଂ ଦଶଟି ଠିଆ ହୋଇଥିବା ଗାର ପ୍ଲଟ୍ ଉପରେ କଟାଯାଇଥାଏ । ଏହାକୁ ଆମେ ୮୧ ପଦରେ ବିଭକ୍ତ କରିଥାଉ (୯ଙ୍ଘ୯=୮୧) । ପ୍ରତ୍ୟେକ ପଦ ତାଙ୍କର ଦେବତାର ଗୁଣ ମାଧ୍ୟମରେ କାର୍ଯ୍ୟକଳାପର ଅଭିବ୍ୟକ୍ତି କରିଥାନ୍ତି । ତେଣୁ ପଦ ଦେବତା ଏକ ଉର୍ଜା ବା ଏନର୍ଜୀର ମାଲିକ ଅଟନ୍ତି । ପଦ ବିନ୍ୟାସର ବ୍ୟବହାର ବାସ୍ତୁର ନିୟୋଜନ ପାଇଁ କରାଯାଇଥାଏ । ଉଦାହରଣ ସ୍ୱରୂପ-ଘରର ଦ୍ୱାରା, ଝରକା, ଶୟନ କକ୍ଷ, ରୋଷେଇ ଘର, ପୂଜା କକ୍ଷ, ଡ୍ରଇଂଗ୍ ରୁମ୍‌, ଉପର ପାଣିଟାଙ୍କି, ଭୁମି ତଳ ଜଳ ଓ ଶୈାଚାଳୟ ଆଦିର ନିଷ୍ପତି ଏହି ପଦବିନ୍ୟାସ ଅନୁଯାଇ କରାଯାଇଥାଏ ।

            ପ୍ରତ୍ୟେକ ପଦରୁ ଆମେ ଦେବତାର ଗୁଣ ଜାଣିପାରିଥାଉ । ମାନସାର ପ୍ରତିମା ବିଜ୍ଞାନଗ୍ରନ୍ଥରୁ ଆମ୍ଭେ ଦେବତାର ନାମ ଏବଂ ରଙ୍ଗ, ଆୟୁଧ, ବସ୍ତ୍ର, ବାହାନ, ଭୋଜନ ଏବଂ ଶକ୍ତି ଆଦି ଜାଣିପାରିଥାଉ । ଏହି  ଗୁଡିକ ମିଶାଇ ଦେବତାର ଗୁଣରେ ସ୍ପଷ୍ଟତା ଆସିଥାଏ । ଅର୍ଥାତ୍ କେଉଁ ଦେବତା କେଉଁ ଗୁଣର ଅଧିକାରୀ ଏବଂ କେଉଁ ପଦରେ ସେ ଅଧିଷ୍ଠିତ ଅଟନ୍ତି ତାହା ଆମେ ଜାଣିପାରିଥାଉ ।

            ମାନସାରଏବଂ ମୟମତଗ୍ରନ୍ଥ ଆଦିରେ ୩୨ ପ୍ରକାରର ପଦବିନ୍ୟାସ ଲେଖାଅଛି । ୮୧ ପଦ କୁ ପରମ ସାୟିକ ପଦ କୁହାଯାଏ । ଏହି ପରମ ସାୟିକ ମଧ୍ୟରେ ବ୍ରହ୍ମାଙ୍କ ସ୍ଥାନ ଅଟେ । ଏହି ବ୍ରହ୍ମା ପଦରେ ୯ ପଦ ଥାଏ । ବ୍ରହ୍ମାଙ୍କର ପୂର୍ବରେ ଅର୍ଜମାଥାଆନ୍ତି ଯାହାଙ୍କର ଛଅଟି ପଦ ଅଟେ । ବ୍ରହ୍ମାଙ୍କର ଦକ୍ଷିଣରେ ବିବଶ୍ୱାନଅବସ୍ଥାନ କରିଥାନ୍ତି ଯାହାଙ୍କର ଛଅ ପଦ ଅଟେ । ବ୍ରହ୍ମାଙ୍କର ପଶ୍ଚିମ ପଟେ ମିତ୍ରଥାଆନ୍ତି ଯାହାଙ୍କର ଛଅ ପଦ ଅଟେ । ବ୍ରହ୍ମାଙ୍କର ଉତର ଦିଗରେ ଭୁଧରଯାହାଙ୍କର ଛଅ ପଦ ଅଟେ । ଏହି ସବୁ ଅବସ୍ଥାନ କରିଥାନ୍ତି । ବ୍ରହ୍ମାଙ୍କର ଐଶାନ୍ୟ କୋଣରେ ଅପବତ୍ସ’ (ଦୁଇ ପଦ) ଏବଂ ଆପବତ୍ସ’ (ଦୁଇ ପଦ), ବ୍ରହ୍ମାଙ୍କର ଅଗ୍ନି କୋଣରେ ସବିତାଏବଂ ସାବିତ୍ରା’ (ପ୍ରତ୍ୟେକଙ୍କର ଦୁଇ ପଦ), ବ୍ରହ୍ମାଙ୍କର ନିରୁତି କୋଣରେ ଇନ୍ଦ୍ରଏବଂ ଇନ୍ଦ୍ରଜୟ’ (ପ୍ରତ୍ୟେକ ଦେବତାଙ୍କର ଦୁଇ ପଦ), ବ୍ରହ୍ମାଙ୍କର ବାୟୁ କୋଣରେ ରୁଦଏବଂ ରୁଦ୍ରଜୟ’ (ପ୍ରତ୍ୟେକ ଦେବତାଙ୍କର ଦୁଇ ପଦ) ଆଦି ଦେବତା ମାନେ ଅବସ୍ଥାନ କରିଥାନ୍ତି ।

ପିଷାଚ ବିଥି’ (ଙଙ୍କଗ୍ଧରକ୍ସ ଙ୍ଗବକ୍ଷକ୍ଷ ଭକ୍ଟଙ୍କଦ୍ଭୟବକ୍ସଚ୍ଚ) ରେ ଆମ୍ଭେମାନେ ନିମ୍ନଲିଖିତ ଦେବତାମାନଙ୍କୁ ପାଇଥାଉ । ଐଶାନ୍ୟ କୋଣ’- ‘ଇଶ’, ‘ପର୍ଜନ୍ୟ’, ‘ଜୟନ୍ତ’, ‘ଇନ୍ଦ୍ର’, ‘ସୂର୍ଯ୍ୟ’, ‘ସତ୍ୟ’, ବୃଷ ଅନ୍ତରୀକ୍ଷଅଗ୍ନିଦେବତା ଆଦି ପୂର୍ବ ଦିଗରେ ପାଇଥାଉ । ପୁଶା’, ‘ବିତଥ’, ‘ଗୃହକ୍ଷତ’, ‘ଯମ’, ‘ଗନ୍ଧର୍ବ’, ‘ଭୃଙ୍ଗରାଜ’, ‘ମୃଗ’, ‘ପିତ୍ରଆଦି ଦେବତା ପାଇଥାଉ । ପଶ୍ଚିମ ଦିଗରୁ ଦ୍ୱାରିକା’, ‘ସୁଗ୍ରିବ’, ‘ପୁଷ୍ପଦନ୍ତ’, ‘ବରୁଣ’, ‘ଅସୁର’, ‘ଶୋସ’, ‘ରୋଗଏବଂ ମାରୁତଦେବତା ଆଦି ପାଇଥାଉ । ଉତର ଦିଗରେ ନାଗ’, ‘ମୁଖ୍ୟ’, ‘ଭଲ୍ଲାଟ’, ‘ସୋମ’ (କୁବେର), ‘ମ୍ରିଗ’, ‘ଅଦିତି’’ ଏବଂ ଉଦିତିଆଦି ଦେବତା ପାଇଥାଉ । ଏହି ସମସ୍ତ ଦେବତାକୁ ମିଶାଇ ୩୨ ଟି ଦେବତା ଗ୍ରନ୍ଥରେ ଲେଖାହୋଇଅଛି ଯାହାଙ୍କର ଗୋଟିଏ ପାଦ ପ୍ରତ୍ୟେକ ଦେବତାଙ୍କର ଅଟେ ।

            ତେଣୁ ଏହି ପିଷାଚ ବିଧିରେ ଆମ୍ଭେ ୩୨ ଟି ଦେବତା ପାଇଥାଉ ଏବଂ ମନୁଷ୍ୟ ବିଥି ଏବଂ ଦେବତା ବିଥି ରେ ୧୩ଟି ଦେବତା ପାଇଥାଉ । ତେଣୁ ୩୨+୧୩=୪୫ ଦେବତା ବା ଉର୍ଜା ୮୧ ଟି ପଦରେ ପାଇଥାଉ । ଯଦି ଏହି ପଦ ବା ଦେବତା କିମ୍ବା ଉର୍ଜା ହିସାବରେ ଆମ୍ଭେ ଘର ତିଆରି କରିଥାଉ ତେବେ ପ୍ରକୃତିର ନିୟମାବଳୀ ସହିତ ଆମ୍ଭେ ମିଶିଥାଉ । ଯାହାଦ୍ୱାରା କି ଆମ୍ଭେମାନେ ସୁଖ, ସମ୍ପନ୍ନତା ଏବଂ ଆଧ୍ୟାତ୍ମିକ ଓ ମାନସିକ ଶାନ୍ତି ପାଇଥାଉ ।

            ଏକ ସର୍କଲ୍ ୩୬୦ ଡିଗ୍ରୀ ଅଟେ । ଯଦି ଆମେ ୩୬୦ ଡିଗ୍ରୀକୁ ଚାରି ଭାଗରେ ବିଭକ୍ତ କରୁ ତେବେ ପ୍ରତ୍ୟେକ ୯୦ ଡିଗ୍ରୀ ହିସାବରେ ଦିଗ ପାଇଥାଉ ଯଥା-ଉତର, ପୂର୍ବ, ଦକ୍ଷିଣ ଓ ପଶ୍ଚିମ । ଯଦି ଆମେ ଏହି ୯୦ ଡିିଗ୍ରୀକୁ ଦୁଇ ଭାଗରେ ବିଭକ୍ତ କରିଥାଉ(ପ୍ରତ୍ୟେକ ଦିଗ ୪୫ ଡିଗ୍ରୀ)ଯଥା ଉତର, ଇଶାନ, ପୂର୍ବ, ଅଗ୍ନି, ଦକ୍ଷିଣ, ନିରୁତ, ପଶ୍ଚିମ ଏବଂ ବାୟୁଦିଗ ପାଇଥାଉ । ଯଦି ଆମେ ଏହି ୪୫ ଡିଗ୍ରୀକୁ ଦୁଇଭାଗରେ ବିଭକ୍ତ କରିଥାଉ ତେବେ ଆମ୍ଭେ ୧୬ ଟି ଦିଗ ପାଇଥାଉ । ଯଥା- ଉତର, ଉତର-ଉତର ପୂର୍ବ, ଉତର-ପୂର୍ବ, ପୂର୍ବ-ଉତର-ପୂର୍ବ, ପୂର୍ବ, ପୂର୍ବ-ଦକ୍ଷିଣ-ପୂର୍ବ, ଦକ୍ଷିଣ-ପୂର୍ବ, ଦକ୍ଷିଣ-ଦକ୍ଷିଣ-ପୂର୍ବ, ଦକ୍ଷିଣ, ଦକ୍ଷିଣ-ଦକ୍ଷିଣ-ପଶ୍ଚିମ, ଦକ୍ଷିଣ-ପଶ୍ଚିମ, ପଶ୍ଚିମ-ଦକ୍ଷିଣ-ପଶ୍ଚିମ, ପଶ୍ଚିମ, ପଶ୍ଚିମ-ଉତର-ପଶ୍ଚିମ, ଉତର-ପଶ୍ଚିମ ଏବଂ ଉତର-ଉତର-ପଶ୍ଚିମ ଆଦି ଦିଗ ପାଇଥାଉ । ପ୍ରତ୍ୟେକ  ଦିଗ-୨୨.୫ ଡିଗ୍ରୀ ଅଟେ । ଯଦି ଆମେ ୩୬୦ ଡିଗ୍ରୀକୁ ୩୨ ଭାଗରେ ବିଭକ୍ତ କରୁ ତେବେ ପ୍ରତ୍ୟେକ ଦେବତାଙ୍କର ଦିଗର ଡିଗ୍ରୀ ହେଲା ୧୧.୨୫ ଡିିଗ୍ରୀ । ଏହି ୧୧.୨୫ ଡିଗ୍ରୀ ପ୍ରତ୍ୟେକ ଦେବତାଙ୍କର ପରିଧିର ବାମପଟେ ଓ ଡାହାଣ ପଟେ ଅର୍ଥାତ୍ ୫.୬୨୫ ଡିଗ୍ରୀ ମିଳିଥାଏ ।

            ବ୍ରହ୍ମାସ୍ଥାନରେ ୯ ପଦ ଅଛି । ପିଷାଚ ବିଥି ରେ ୩୨ ପଦ ଅଛି । ତେଣୁ ଆମେ ୪୧ ପଦ ପାଇଲୁ । ବାସ୍ତୁ ମଣ୍ଡଳରେ ୮୧ ପଦ ଅଛି । ଯଦି ଆମେ ୮୧ ପଦରୁ ୪୧ ପଦ ଫେଡ଼ିଥାଉ ତେବେ ୪୦ ପଦ ମନୁଷ୍ୟ ବିଥି ଓ ଦେବ ବିଥି ରେ ମିଳିଥାଏ । ଏହି ୪୦ ପଦରୁ ୨୦ ପଦ ମନୁଷ୍ୟ ବିଥି ଓ ଦେବ ବିଥିରେ ୨୦ ପଦ ମିଳିଥାଏ । ଯଦି ଆମେ ଏହାକୁ ଗୋଲାକାର ରୂପରେ କରୁ ଅର୍ଥାତ୍ ୩୬୦ ଡିଗ୍ରୀକୁ ୨୦ ପଦ ଦ୍ୱାରା ବିଭକ୍ତ କରୁ ତେବେ ଆମ୍ଭେ ୧୮ ପଦ ପ୍ରତ୍ୟେକ ବିଥି ପାଇଁ ପାଇଥାଉ । ଯଥା- ଭୁଧର’-୧୮ ଡିଗ୍ରୀ, ‘ଆପ’-୧୮ ଡିଗ୍ରୀ, ‘ଆପବତ୍ସ’-୧୮ ଡିଗ୍ରୀ । ଏହି ସମସ୍ତ ଡିଗ୍ରୀକୁ ମିଶାଇଲେ ୫୪ ଡିଗ୍ରୀ ପାଇଥାଉ । ସେହିପରି ଅର୍ଜମା’, ‘ସବିତ୍ରା’, ‘ସାବିତ୍ରାଦେବତାଙ୍କର ପ୍ରତ୍ୟେକ ଦେବତା ୧୮ ଡିଗ୍ରୀ ପାଇଥାନ୍ତି । ବିବଶ୍ୱାନ’-୧୮ଡିଗ୍ରୀ, ‘ଇନ୍ଦ୍ର’-୧୮ଡିଗ୍ରୀ ଏବଂ ଇନ୍ଦ୍ରଜୟ’-୧୮ଡିଗ୍ରୀ ଆଦି ମିଳିଥାଏ । ସମସ୍ତ ଡିଗ୍ରୀ ମିଶାଇ ୫୪ ଡିଗ୍ରୀ ହୋଇଥାଏ । ମିତ୍ର’-୧୮ଡିଗ୍ରୀ, ‘ରୁଦ୍ର’-୧୮ଡିଗ୍ରୀ ଏବଂ ରୁଦ୍ରଜ୍ରୟ’-୧୮ଡିଗ୍ରୀ ମିଳିଥାଏ । ସମସ୍ତ ଡିଗ୍ରୀକୁ ମିଶାଇଲେ ୫୪ ଡିଗ୍ରୀ ହୋଇଥାଏ ।


 

Comments

Popular posts from this blog

  ଶ୍ରୀ ବିଦ୍ୟା—[ 51 ]- 24 - 07 -202 1 ଶ୍ରୀ ବାଲା-ବାଞ୍ଛା - ଦାତ୍ରୀ - ସ୍ତୋତ୍ରମ୍- ଐଂ ବିଦ୍ୟାକ୍ଷମାଲାସୁକପାଲମୁଦ୍ରାରାଜତ୍କରାଂ କୁନ୍ଦସମାନକାନ୍ତିମ୍ । ମୁକ୍ତାଫଲାଲଙ୍କୃତଶୋଭନାଙ୍ଗୀଂ ବାଲାଂ ଭଜେ ବାଙ୍ମୟସିଦ୍ଧିହେତୋଃ ॥ ୧॥ କ୍ଲୀଂ ଭଜେ କଲ୍ପବୃକ୍ଷାଧ ଉଦ୍ଦୀପ୍ତରତ୍ନାସନେ ସନ୍ନିଷଣ୍ଣାଂ ମଦାଘୂର୍ଣିତାକ୍ଷୀମ୍ । କରୈର୍ବୀଜପୂରଂ କପାଲେଷୁଚାପଂ ସପାଶାଙ୍କୁରାଂ ରକ୍ତବର୍ଣାଂ ଦଧାନାମ୍ ॥ ୨ ॥ ସୌଃ ବ୍ୟାଖ୍ୟାନମୁଦ୍ରାମୃତକୁମ୍ଭବିଦ୍ୟାଂ ଅକ୍ଷସ୍ରଜଂ ସନ୍ଦଧତୀଂ କରାବ୍ଜୈଃ । ଚିଦ୍ରୂପିଣୀଂ ଶାରଦଚନ୍ଦ୍ରକାନ୍ତିଂ ବାଲାଂ ଭଜେ ମୌକ୍ତିକଭୂଷିତାଙ୍ଗୀମ୍ ॥ ୩॥ ପାଶାଙ୍କୁଶୌ ପୁସ୍ତକମକ୍ଷସୂତ୍ରଂ କରୈର୍ଦଧାନାଂ ସକଲାମରାର୍ଚ୍ୟାମ୍ମ୍ । ରକ୍ତାଂ ତ୍ରିଣୋତ୍ରାଂ ଶଶିଶେଖରାଂ ତାଂ ଭଜେଽଖିଲର୍ଧ୍ୟୈ ତ୍ରିପୁରାଂ ଚ ବାଲାମ୍ ॥ ୪॥ ଆରକ୍ତାଂ ଶଶିଖଣ୍ଡମଣ୍ଡିତଜଟାଜୂଟାନୁବଦ୍ଧସ୍ରଜଂ      ବନ୍ଧୂକପ୍ରସବାରୁଣାମ୍ବରଧରାଂ ରକ୍ତାମ୍ବୁଜାଧ୍ୟାସିନୀମ୍ । ତ୍ୱାଂ ଧ୍ୟାୟାମି ଚତୁର୍ଭୁଜାଂ ତ୍ରିଣୟନାମାପୀନରମ୍ୟସ୍ତନୀଂ      ମଧ୍ୟେ ନିମ୍ନବଲିତ୍ରୟାଙ୍କିତତନୁଂ ତ୍ୱଦ୍ରୂପସମ୍ପତ୍ତୟେ ॥ ୫॥ ଆଧାରେ ତରୁଣାର୍କବିମ୍ବରୁଚିରଂ ସୋମପ୍ରଭଂ ବାଗ୍ଭବଂ      ବୀଜଂ ମାନ୍ମଥମିନ୍ଦ୍ରଗୋପକନିଭଂ ହୃତ୍ପଙ୍କଜେ ସଂସ୍ଥିତମ୍ । ରନ୍ଧ୍ରେ ବ୍ରହ୍ମପ...
 
 ପ୍ରସ୍ତୁତ ପୁସ୍ତକ, 'ବାସ୍ତୁ ଶାସ୍ତ୍ର ସୌଭାଗ୍ୟ' ରୁ ଉଦ୍ଧୃତ- ବାସ୍ତୁ ଶାସ୍ତ୍ର ସ୍ଥାପତ୍ୟ ବେଦର ଏକ ଅଙ୍ଗ ଅଟେ । ବେଦର ଅର୍ଥ ଜ୍ଞାନ ଅଟେ । “ ବିଶ୍ୱକର୍ମା ପ୍ରକାଶ ” ସବୁଠାରୁ ପ୍ରାଚୀନତମ ଗ୍ରନ୍ଥ ଅଟେ । ଏହାର ଲୋକପ୍ରିିୟତା ବିଶେଷ ଭାବେ ଉତର ଭାରତରେ ପାଳିତ ହେଉଅଛି । ବାସ୍ତୁ ଉପରେ ଅନ୍ୟାନ୍ୟ ଗ୍ରନ୍ଥ ଉପଲବ୍ଧ ଅଟେ । ଯଥା-ମତ୍ସ୍ୟ ପୁରାଣ , ଅଗ୍ନି ପୁରାଣ , ଭବିଷ୍ୟ ପୁରାଣ ଓ ବୃହତ ସଂହିଁତା । ଅନ୍ୟାନ୍ୟ ଗ୍ରନ୍ଥ ବାସ୍ତୁ ଉପରେ ବିଶେଷ ପରିଲିଖିତ ହେଉଅଛି ଯଥା-ମୟମତମ୍‌ , ମାନସାର , ସମରାଙ୍ଗଣ ସୁତ୍ରଧାର , ରାଜବଲ୍ଲଭ ଏବଂ ମନୁଷ୍ୟାଳୟ ଚନ୍ଦ୍ରିକା । ପ୍ରତିମା ବିଜ୍ଞାନ ନାମକ ଗ୍ରନ୍ଥ ବାସ୍ତୁର ଏକ ଅଭିନ୍ନ ଅଙ୍ଗ ଅଟେ । ଚାରୋଟି ବେଦ ଯଥା-ରିଗ୍‌ , ଯଜୁର୍ବେଦ , ଅଥର୍ବ ବେଦ ଏବଂ ଶାମବେଦ ଅଟେ । ଯଜୁର୍ବେଦରେ ରିଗ୍‌ବେଦର ଦେବତାଙ୍କର ମନ୍ତ୍ର ସହିତ ଆହୁତି ଦିଆଯାଇଥାଏ ଏବଂ ଏହି ବେଦରେ କର୍ମକାଣ୍ଡ ଉପରେ ବିସ୍ତୃତ ବର୍ଣ୍ଣନା କରାଯାଇଅଛି । ସାମ୍‌ବେଦରେ ରିଗ୍‌ବେଦର ମନ୍ତ୍ରକୁ କିପରି ଛନ୍ଦ ଓ ଗାୟନ ରୂପରେ ପ୍ରାର୍ଥନା କରାଯାଏ ତାହା ପ୍ରସ୍ତୁତ ହୋଇଅଛି । ଅଥର୍ବ ବେଦରେ ଜୀବନର ସମ୍ବନ୍ଧିତ ଜ୍ଞାନକୁ ବର୍ଣ୍ଣ ନା କରାଯାଇଅଛି । ବାସ୍ତୁ ଗ୍ରନ୍ଥ ଯଜୁର୍ବେଦର ଅଧିକ ନିକଟତର ଅଟେ । କାରଣ ଏହି ବେଦ ଯଜ୍ଞ ଉପରେ ବିଶେଷ ବର୍ଣ୍ଣନା କରିଅଛି । ବେଦ ବହିଗୁଡିକୁ କୈାଣସି ପୁରୁଷ ବ୍ୟକ୍ତି ଲେଖନାହାଁନ୍ତି । ତେଣୁ ...