Skip to main content

ପ୍ରାଣ ପ୍ରତିଷ୍ଠା ଓ ନ୍ୟାସ--

ଏକ ଆଧ୍ୟାତ୍ମିକ ବିଶ୍ଳେଷଣ--

(ବ୍ୟାଖ୍ୟା)- ପ୍ରାଣପ୍ରତିଷ୍ଠା ଅତ୍ୟନ୍ତ କଳ୍ପନାଶୀଳ, ଭାବନାପରକ କ୍ରିୟା ଅଟେ । କୌଣସି ପ୍ରତିମା, ଯନ୍ତ୍ର, ଅଥବା ଜଳ ପୂର୍ଣ କଳଶ ରେ ପୂଜାର ଯୋଗ୍ୟ କୌଣସି ଦେବତାଙ୍କ ଧ୍ୟାନ କରିବାକୁ ପ୍ରାଣ-ପ୍ରତିଷ୍ଠା କୁହାଯାଏ ଏହାଦ୍ୱାରା ପ୍ରାଣ, ଜ୍ଞାନେନ୍ଦ୍ରିୟ, କର୍ମେନ୍ଦ୍ରିୟ ଏବଂ ଅନ୍ତଃକରଣ (ମନ, ବୁଦ୍ଧି, ଚିତ୍‌, ଅହଂକାର)କୁ ନିଜର ଇଚ୍ଛାଶକ୍ତିଦ୍ୱାରା ଦେବତାଙ୍କର ପ୍ରାଣ ଇତ୍ୟାଦି ସହିତ ସଂଯୁକ୍ତ କରିଥାଏ । ଯାହାଦ୍ୱାରା ପ୍ରତିଷ୍ଠିତ ଦେବତା ଏବଂ ପୂଜକ ମଧ୍ୟରେ କୌଣସି ଭେଦ ରହିନଥାଏ । ଯେତେବେଳେ ଜୀବାତ୍ମାର ଅବିଦ୍ୟା ରୂପୀ ଉପାଧି ହଟିଯାଇଥାଏ ସେତେବେଳେ ପ୍ରତ୍ୟଗାତ୍ମାବା କୁଟସ୍ଥ ଆତ୍ମାର ସାକ୍ଷାତକାର ହୋଇଥାଏ । ଏହାର ଦୃଢ଼ୀକରଣ କରିବା ହିଁ ପ୍ରାଣପ୍ରତିଷ୍ଠାର କ୍ରିୟା ଅଟେ ।

ପ୍ରାଣ ପ୍ରତିଷ୍ଠା ମନ୍ତ୍ର-ଓଁ’-ନିରୂପିତ ଚିତ୍ ଶକ୍ତି, ଆଂ’—ରେ ନିରୂପିତ ବ୍ରହ୍ମ-ଶକ୍ତି ବୀଜ, ହ୍ରୀଂ—ରେ ନିରୂପିତ ମାୟା ଶକ୍ତି, କ୍ରୋଂ—ଅଙ୍କୁଶ ବୀଜ କୀଳକ ଅଟେଚିତ୍-ଶକ୍ତି ନିଜର ସତ୍ତାରେ ମାୟା-ଶକ୍ତିକୁ ଉତ୍ପନ୍ନ କରିଥାଏ ତଥା ମାୟା ଦ୍ଵାରା ସମ୍ପୂର୍ଣ ଜଗତକୁ ସତ୍ତାରେ ଆଣିଥାଏ। ଏଠାରେ, ଜଗତର ଅର୍ଥ-ନାମ ଓ ରୂପ ଦ୍ଵାରା ଭୋଗ-ଯୋଗ୍ୟ ହେଉଥିବା ପଦାର୍ଥଯେତେବେଳେ, ନାମ ଓ ରୂପ ର ଭେଦ ଯାହାଦ୍ୱାରା ଏହି ସଂସାର ହୋଇଥାଏ, ଅଙ୍କୁଶ ବୀଜ ଦ୍ଵାରା ଉନ୍ମୁଲୁନ ହୋଇ ସଚ୍ଚିଦାନନ୍ଦ ର ପ୍ରକୃତି ଚିତ୍ ଶକ୍ତି ପ୍ରତିଷ୍ଠିତ ହୋଇଯାଇଥାଏ।

ଓଁ ହଂସଃ: ସୋହଂ, ସୋହଂ ହଂସଃ ଶିବ:--ଏହି ମନ୍ତ୍ରର ଅର୍ଥ-;ମୁ ସେହି ପର-ଶିବ ଅଟେ ଯିଏ ମଙ୍ଗଳର ମୂର୍ତି ଅଟନ୍ତି ଓ ଯିଏ ବାଣୀ ଦ୍ଵାରା ଓଁ—ଏହି ଅକ୍ଷରରେ ବ୍ୟକ୍ତ ହୋଇଥାଏ, ସିଏ ମୁ ଅଟେ

ଯଦି ପ୍ରଶ୍ନ ହୁଏ ଏହି ପ୍ରକାର ଶିବ କେଉଂଠାରେ ପ୍ରତିଷ୍ଠିତ ହୋଇଥାନ୍ତି, ତେବେ ଉତ୍ତର ହେଲା—ପର-ଶିବ, ହଂ [ ବିଷୁଧି ଚକ୍ରର ବୀଜ ମନ୍ତ୍ର], ୟଂ [ଅନାହତ ଚକ୍ରର ବୀଜ ମନ୍ତ୍ର], ରଂ [ ମଣିପୁର ଚକ୍ରର ବୀଜ ମନ୍ତ୍ର], ଲଂ [ ମୂଳାଧାର ଚକ୍ରର ବୀଜ ମନ୍ତ୍ର] ଓ ବଂ [ସ୍ଵାଧିଷ୍ଠାନ ଚକ୍ରର ବୀଜ ମନ୍ତ୍ର]—ଏହି ପାଞ୍ଚ ଅକ୍ଷର ଦ୍ଵାରା ନିର୍ଦିଷ୍ଟ ପାଞ୍ଚ ଭୁତ ତଥା ଶଂ ଷଂ ସଂ ଦ୍ଵାରା ସୂଚିତ କ୍ରମ-ପୂର୍ବକ ମନ, ବୁଦ୍ଧି, ଓ ଅହଂକାରରେ ପ୍ରତିଷ୍ଠିତ ଅଟେଏହି ଆଠୋଟି—ପଞ୍ଚ ଭୁତ, ମନ, ବୁଦ୍ଧି, ଓ ଅହଂକାର—ସୂକ୍ଷ୍ମ ଶରୀର [ ପୁର୍ଜ୍ୟଷ୍ଟକ] କୁ ତଥା ଏହାଦ୍ବାରା ବିସ୍ତ୍ରୁତ ସ୍ଥୂଳ ଶରୀର ନିର୍ମିତ ହୋଇଥାଏ

ଏହାଦ୍ବାରା ଏହି ଜ୍ଞାନ ହୋଇଥାଏ ଯେ ସମ୍ପୂର୍ଣ ଜଗତ ତଥା ଉପାସକ, ଚିତ୍-ଶକ୍ତି ଓ ପରଶିବ ବାସ୍ତବରେ ଏକ ଅଟେଏହା, ପ୍ରାଣ-ପ୍ରତିଷ୍ଠାର ଉଦ୍ୟେଶ ଅଟେ      

ଏହି କ୍ରିୟାରେ ହୃଦୟ ଉପରେ ଲେଲିହାନା ମୁଦ୍ରାରେ ହାତରଖି ଆଂ ସୋହଂଇତ୍ୟାଦି ମନ୍ତ୍ରକୁ ତିନିଥର ଜପକରି ପ୍ରାଣପ୍ରତିଷ୍ଠା କରାଯାଇଥାଏ । ଲେଲିହାନା ମୁଦ୍ରା ପ୍ରମାତା, ପ୍ରମାଣ ଏବଂ ପ୍ରମେୟ ବା ଜ୍ଞାତୃ, ଜ୍ଞାନ ଏବଂ ଜ୍ଞେୟ ଇତ୍ୟାଦିର ଏକକୀକରଣର ଦ୍ୟୋତକ ଅଟେ । ଅର୍ଥାତ୍ ଚିତ୍ତବୃତ୍ତିକୁ ଅଖଣ୍ଡାକାରରେ ଆଣିବାର ସଙ୍କେତ ଅଟେ । ଆଂବ୍ରହ୍ମର ବିମର୍ଶ ଶକ୍ତିର ଦ୍ୟୋତକ ବୀଜ ଅଟେ । ଏହାର ମନନ ଦ୍ୱାରା ଜୀବ ନିଜର ସ୍ଥୂଳ, ସୂକ୍ଷ୍ମ ଏବଂ କାରଣ ଶରୀର ପରେ ସାମ୍ଭବ୍ୟ ଶରୀରର ଦୃଢ଼ୀକରଣ କରିଥାଏ । ଅର୍ଥାତ୍ ଜୀବ ଏବଂ ଶିବ ମଧ୍ୟରେ ପୃଥକତା ରହିନଥାଏ । ପ୍ରାଣ ହିଁ ଆତ୍ମା ବା ପରଶିବ ଅଟେ । ଆତ୍ମ ପ୍ରାଣ ପ୍ରତିଷ୍ଠା ଦ୍ୱାରା ଏହି ଜ୍ଞାନର ଦୃଢ଼ୀକରଣ ହୋଇଥାଏ ।

ଋଷ୍ୟାଦିନ୍ୟାସ

ଋଷ୍ୟାଦିନ୍ୟାସରେ ଋଷି, ଛନ୍ଦ, ଦେବତା, ବୀଜ, ଶକ୍ତି ଏବଂ କୀଳକର ନ୍ୟାସ କ୍ରମଶଃ ଶିର, ମୁଖ, ହୃଦୟ, ଗୁହ୍ୟ, ପାଦ ଏବଂ ସର୍ବାଙ୍ଗରେ କରାଯାଇଥାଏ । ନ୍ୟାସ ଅର୍ଥ ସମସ୍ତ ଅଙ୍ଗରେ ଦେବତାର ଭାବ ସ୍ଥାପିତ କରିବା ଏବଂ ଅବିଦ୍ୟାରୁ ରକ୍ଷା ପାଇବା ।

 ନ୍ୟାସ ଶବ୍ଦର ଦୁଇଟି ଅର୍ଥ ଥାଏ । ୧. ତ୍ୟାଗ - ଯାହା ଅନୁସାରେ ସମ୍‌+ନ୍ୟାସୀ=ସନ୍ୟାସୀ ଶବ୍ଦ ହୋଇଥାଏ । ତ୍ୟାଗକୁ ହିଁ ସନ୍ୟାସୀ କୁହାଯାଏ । ୨. ସ୍ଥିତି - ଅର୍ଥାତ୍ ସ୍ଥାପିତ କରିବା । ପରାପୂଜାରେ ନ୍ୟାସର ଉକ୍ତ ଦୁଇଅର୍ଥକୁ ନିଆଯାଇଥାଏ । ଅହଂଭାବକୁ ତ୍ୟାଗକରି ମନ୍ତ୍ରାର୍ଥକ ବା ନାମାର୍ଥକ ପଦାର୍ଥକୁ ସ୍ଥାପିତ କରାଯାଇଥାଏ । କିନ୍ତୁ ଅପରା ପୂଜାରେ ସ୍ଥିତିର ଅର୍ଥରେ ନ୍ୟାସ କରାଯାଇଥାଏ । ଅର୍ଥାତ୍ ରକ୍ଷା ହେତୁ ଅଙ୍ଗମାନଙ୍କରେ ମନ୍ତ୍ରର ନ୍ୟାସ ଅର୍ଥାତ୍ ସ୍ଥାପନା କରାଯାଇଥାଏ । ଶିର ଉପରେ ଋଷି ଅର୍ଥାତ୍ ମନ୍ତ୍ରର ସର୍ବପ୍ରଥମ ଉପାସକର ସ୍ଥାପନା କରାଯାଇଥାଏ । ମୁଖରେ ଛନ୍ଦର ନ୍ୟାସ ହୋଇଥାଏମାତୃକା ବର୍ଣ୍ଣର ଯୋଜନା ଛନ୍ଦଦ୍ୱାରା ହୋଇଥାଏ ଏବଂ ମାତୃକାଦ୍ୱାରା ହିଁ ସୃଷ୍ଟି ହୋଇଥାଏ । ଯଥା- ବିନ୍ଦୁଦ୍ୱାରା ଧ୍ୱନି, ଧ୍ୱନିଦ୍ୱାରା ମାତୃକାବର୍ଣ୍ଣ ଏବଂ ମାତୃକାରୁ ନାମ, ମନ୍ତ୍ର ଆଦି ନିର୍ମିତ ହୋଇଥାଏ । ଏହି ପ୍ରକାରରେ ସମସ୍ତ ଜଗତ ସୃଷ୍ଟି ହୋଇଥାଏଅତଃ ଛନ୍ଦସାବତ୍ରୀ ସ୍ୱରୂପ ଅଟେ ଏବଂ ସାବିତ୍ରୀ ଯଜ୍ଞ ଅଟେ । ତେଣୁ ଯେଉଁଠାରେ ଯଜ୍ଞ ଥାଏ ସେଠରେ ଛନ୍ଦ ଥାଏ । ଦୁଇଟିଯାକ ମିଥୁନାତ୍ମକ ଅଟେ । ଦୁଇଜଣଙ୍କର ଏକାତ୍ମତାଦ୍ୱାରା ହିଁ ଫଳର ଉତ୍ପତ୍ତିି ହୋଇଥାଏ । ଯେପରି ଯଜ୍ଞର ଭିନ୍ନ ଭିନ୍ନ ରୂପ ଥାଏ, ସେପରି ଛନ୍ଦର ମଧ୍ୟ ଭିନ୍ନ ଭିନ୍ନ ରୂପ ବା ତାତ୍ପର୍ଯ୍ୟ ଥାଏ ହୃଦୟରେ ଦେବତାଙ୍କର ନ୍ୟାସ ହୋଇଥାଏ, ଅର୍ଥାତ୍ ଜୀବରେ ଇଷ୍ଟ ଦେବତାଙ୍କର ସ୍ଥାପନା, ଅର୍ଥାତ୍ ଐକ୍ୟ ଭାବନା ହୋଇଥାଏ । ଗୁହ୍ୟସ୍ଥାନରେ ବୀଜର ନ୍ୟାସ କରାଯାଇଥାଏ । ଗୁହ୍ୟର ତାତ୍ପର୍ଯ୍ୟ- ଗୁପ୍ତସ୍ଥାନ ବା ମୂଳାଧାରଚ୍ରକ । ଏଠାରେ ମନ୍ତ୍ରର ସ୍ଥାନ ଅଟେ । କାରଣ କୁଣ୍ଡଳିନୀ ହିଁ ସୁପ୍ତ ମନ୍ତ୍ରାତ୍ମିକା ଶକ୍ତି ଅଟେଏହି କୁଣ୍ଡଳିନୀ ଚୈତନ୍ୟ ହେଲେ ମନ୍ତ୍ର ଚୈତନ୍ୟ ହୋଇଥାଏ । ପାଦରେ ଶକ୍ତିର ନ୍ୟାସ ହୋଇଥାଏ । ଶକ୍ତିର ଅର୍ଥ- ଦେବତାଙ୍କର ଶକ୍ତିଦ୍ୱାରା ଏହି ଶକ୍ତିକୁ ଉର୍ଦ୍ଧ୍ୱଗାମିନୀ କରିବା ହିଁ ସାଧକର ଲକ୍ଷ୍ୟ ହେବା ଦରକାର । ଶରୀରର ସବୁଠାରୁ ନିଚ୍ଚ ଅଙ୍ଗ ପାଦ ଅଟେ । ଏହିଠାରୁ ଶକ୍ତିକୁ ଉପରକୁ ଉଠାଇ ଶରୀରର ସବୁଠାରୁ ଉଚ୍ଚ ଅଙ୍ଗ ବ୍ରହ୍ମରନ୍ଧ୍ର ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ନେଇ ଏକକୀକରଣ କରାଯାଇଥାଏ । ସର୍ବାଙ୍ଗରେ କୀଳକର ନ୍ୟାସ ହୋଇଥାଏ । ଏହା ସର୍ବଶେଷରେ ହୋଇଥାଏ । ଏହାଦ୍ୱାରା ସମସ୍ତ ଶରୀରରେ ନିଷ୍କିଳନର କାମ ହୋଇଥାଏ । ଅର୍ଥାତ୍ ଅବିଦ୍ୟାରୂପୀ କୀଳକୁ ହଟାଇ ଐକ୍ୟ ଭାବ ସ୍ଥାପିତ କରାଯାଇଥାଏ ।

ଷଡ଼ଙ୍ଗ ନ୍ୟାସ-

 ହୃଦୟ, ଶିର, ଶିଖା, ଦୁଇ ପାର୍ଶ୍ଵ, ନେତ୍ରତ୍ରୟ ଏବଂ କରତଳ ଏହି ଛଅ ଅଙ୍ଗରେ କରାଯାଇଥାଏ । ପ୍ରଥମେ ପାଞ୍ଚ ଅଙ୍ଗରେ ଏକ ଏକ ଦୀର୍ଘ ବୀଜମନ୍ତ୍ରରେ ଅନ୍ନମୟ, ପ୍ରାଣମୟ, ମନୋମୟ, ବିଜ୍ଞାନମୟ ଏବଂ ଆନନ୍ଦମୟ- ଏହି ପାଞ୍ଚ ଶରୀରର ଶୁଦ୍ଧି ହୋଇଥାଏ ଏବଂ ଅନ୍ତିମରେ କରତଳରେ ଅବିଦ୍ୟାର ବୋଧ ହୋଇଥାଏ । ଯାହାକୁ କି ଅସ୍ତ୍ରାୟ ଫଟ୍‌ଉଚ୍ଚାରଣ ଦ୍ୱାରା ଅବିଦ୍ୟାକୁ ନ୍ୟାସର ବିଶେଷଣ ଅଟେ ବଜ୍ର କବଚକବଚର ଅର୍ଥ ଶରୀରର ରକ୍ଷିକା ଶକ୍ତି । ଦ୍ୱିତୀୟ ଅର୍ଥ - ସୋହଂଭାବ ଆସିଲା ପରେ ସାର ତ୍ରିରୂପ ସ୍ଥୂଳ, ସୂକ୍ଷ୍ମ ଏବଂ କାରଣର ଜ୍ଞାନ ଆବଶ୍ୟକ ହୋଇଥାଏ । ସ୍ଥୂଳ ରୂପରେ ଅପରାପୂଜା ମୂଖ୍ୟତଃ କର୍ମେନ୍ଦ୍ରିୟ ଦ୍ୱାରା ହୋଇଥାଏ । ଯାହା ପ୍ରାରମ୍ଭିକ ଅଟେ । କାରଣ ଏବଂ ପରଭାବ ଚୈତନ୍ୟତାର ବିଷୟ କୌଳିକ ପାଇଁ ଅଟେ ସୂକ୍ଷ୍ମଭାବରେ ପରାପରା ପୂଜାର ଅନୁସନ୍ଧାନ ବୀରସାଧନାରେ କରାଯାଇଥାଏ । କାରଣ ଏହିଥିରେ ହିଁ ପରାପୂଜାର ରହସ୍ୟର ଉଦ୍‌ଘାଟନ ହୋଇ ଜ୍ଞାନପ୍ରାପ୍ତ ହୋଇଥାଏ ।

          ପରଦେବତାର ସୂକ୍ଷ୍ମରୂପ ବର୍ଣ୍ଣାତ୍ମକ ବା ମନ୍ତ୍ରାତ୍ମକ ଅଟେ । ଇଷ୍ଟଦେବତାଙ୍କର ଯେଉଁ ଏକାକ୍ଷର, ଦ୍ୱୟାକ୍ଷର, ତ୍ରୟାକ୍ଷର, ସପ୍ତାକ୍ଷର ଷୋଡ଼ଶାକ୍ଷର ଠାରୁ ନେଇ ଅୟୁତାକ୍ଷର ମହାମନ୍ତ୍ର ଅଟେଯାହାକି ସୂକ୍ଷ୍ମ ରୂପରେ ଦେବତାଙ୍କର ଶବ୍ଦରୂପ ଅଟେ । ମାତୃକାଠାରୁ ମନ୍ତ୍ର ଉତ୍ପନ୍ନ ହୋଇଥାଏ । ଦେବତାଙ୍କର କଳ୍ପିତ ସ୍ଥୂଳ ଶରୀର ଯାହାକି ସାଧକ ନିଜର ରୁଚି ଅନୁସାରେ କଳ୍ପନା କରିଥାଏ, ତାହାର ଅବୟବ ଅର୍ଥାତ୍ ଶିରଠାରୁ ପାଦପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ଅଙ୍ଗ ଏହି ମାତୃକା ଦ୍ୱାରାହିଁ ତିଆରି ହୋଇଥାଏ । ଏହି ସୂକ୍ଷ୍ମରୂପରୁ ଚିତ୍‌ଶକ୍ତିର କଳ୍ପିତ ଶରୀରର ତାତ୍ପର୍ଯ୍ୟ ଅଟେ । ଏହି ଅକ୍ଷର ଗୁଡ଼ିକ ଶ୍ରୁତି ଅନୁସାରେ ନିମ୍ନ ଲକ୍ଷଣ ଅଟେ ଯାହାକି ବ୍ରହ୍ମଙ୍କର ଗୁଣକୁ ବୁଝାଇଥାଏ ।

ସଂଗୃହିତ--ପୂଜା ରହସ୍ୟ

କ୍ରମଶ.....

କୈଲାଶ ନାଥ ଅଗ୍ରୱାଲ, ଶ୍ରୀବିଦ୍ୟା ଉପାସକ , 9337072187 

Comments

Popular posts from this blog

  ଶ୍ରୀ ବିଦ୍ୟା—[ 51 ]- 24 - 07 -202 1 ଶ୍ରୀ ବାଲା-ବାଞ୍ଛା - ଦାତ୍ରୀ - ସ୍ତୋତ୍ରମ୍- ଐଂ ବିଦ୍ୟାକ୍ଷମାଲାସୁକପାଲମୁଦ୍ରାରାଜତ୍କରାଂ କୁନ୍ଦସମାନକାନ୍ତିମ୍ । ମୁକ୍ତାଫଲାଲଙ୍କୃତଶୋଭନାଙ୍ଗୀଂ ବାଲାଂ ଭଜେ ବାଙ୍ମୟସିଦ୍ଧିହେତୋଃ ॥ ୧॥ କ୍ଲୀଂ ଭଜେ କଲ୍ପବୃକ୍ଷାଧ ଉଦ୍ଦୀପ୍ତରତ୍ନାସନେ ସନ୍ନିଷଣ୍ଣାଂ ମଦାଘୂର୍ଣିତାକ୍ଷୀମ୍ । କରୈର୍ବୀଜପୂରଂ କପାଲେଷୁଚାପଂ ସପାଶାଙ୍କୁରାଂ ରକ୍ତବର୍ଣାଂ ଦଧାନାମ୍ ॥ ୨ ॥ ସୌଃ ବ୍ୟାଖ୍ୟାନମୁଦ୍ରାମୃତକୁମ୍ଭବିଦ୍ୟାଂ ଅକ୍ଷସ୍ରଜଂ ସନ୍ଦଧତୀଂ କରାବ୍ଜୈଃ । ଚିଦ୍ରୂପିଣୀଂ ଶାରଦଚନ୍ଦ୍ରକାନ୍ତିଂ ବାଲାଂ ଭଜେ ମୌକ୍ତିକଭୂଷିତାଙ୍ଗୀମ୍ ॥ ୩॥ ପାଶାଙ୍କୁଶୌ ପୁସ୍ତକମକ୍ଷସୂତ୍ରଂ କରୈର୍ଦଧାନାଂ ସକଲାମରାର୍ଚ୍ୟାମ୍ମ୍ । ରକ୍ତାଂ ତ୍ରିଣୋତ୍ରାଂ ଶଶିଶେଖରାଂ ତାଂ ଭଜେଽଖିଲର୍ଧ୍ୟୈ ତ୍ରିପୁରାଂ ଚ ବାଲାମ୍ ॥ ୪॥ ଆରକ୍ତାଂ ଶଶିଖଣ୍ଡମଣ୍ଡିତଜଟାଜୂଟାନୁବଦ୍ଧସ୍ରଜଂ      ବନ୍ଧୂକପ୍ରସବାରୁଣାମ୍ବରଧରାଂ ରକ୍ତାମ୍ବୁଜାଧ୍ୟାସିନୀମ୍ । ତ୍ୱାଂ ଧ୍ୟାୟାମି ଚତୁର୍ଭୁଜାଂ ତ୍ରିଣୟନାମାପୀନରମ୍ୟସ୍ତନୀଂ      ମଧ୍ୟେ ନିମ୍ନବଲିତ୍ରୟାଙ୍କିତତନୁଂ ତ୍ୱଦ୍ରୂପସମ୍ପତ୍ତୟେ ॥ ୫॥ ଆଧାରେ ତରୁଣାର୍କବିମ୍ବରୁଚିରଂ ସୋମପ୍ରଭଂ ବାଗ୍ଭବଂ      ବୀଜଂ ମାନ୍ମଥମିନ୍ଦ୍ରଗୋପକନିଭଂ ହୃତ୍ପଙ୍କଜେ ସଂସ୍ଥିତମ୍ । ରନ୍ଧ୍ରେ ବ୍ରହ୍ମପ...
 
 ପ୍ରସ୍ତୁତ ପୁସ୍ତକ, 'ବାସ୍ତୁ ଶାସ୍ତ୍ର ସୌଭାଗ୍ୟ' ରୁ ଉଦ୍ଧୃତ- ବାସ୍ତୁ ଶାସ୍ତ୍ର ସ୍ଥାପତ୍ୟ ବେଦର ଏକ ଅଙ୍ଗ ଅଟେ । ବେଦର ଅର୍ଥ ଜ୍ଞାନ ଅଟେ । “ ବିଶ୍ୱକର୍ମା ପ୍ରକାଶ ” ସବୁଠାରୁ ପ୍ରାଚୀନତମ ଗ୍ରନ୍ଥ ଅଟେ । ଏହାର ଲୋକପ୍ରିିୟତା ବିଶେଷ ଭାବେ ଉତର ଭାରତରେ ପାଳିତ ହେଉଅଛି । ବାସ୍ତୁ ଉପରେ ଅନ୍ୟାନ୍ୟ ଗ୍ରନ୍ଥ ଉପଲବ୍ଧ ଅଟେ । ଯଥା-ମତ୍ସ୍ୟ ପୁରାଣ , ଅଗ୍ନି ପୁରାଣ , ଭବିଷ୍ୟ ପୁରାଣ ଓ ବୃହତ ସଂହିଁତା । ଅନ୍ୟାନ୍ୟ ଗ୍ରନ୍ଥ ବାସ୍ତୁ ଉପରେ ବିଶେଷ ପରିଲିଖିତ ହେଉଅଛି ଯଥା-ମୟମତମ୍‌ , ମାନସାର , ସମରାଙ୍ଗଣ ସୁତ୍ରଧାର , ରାଜବଲ୍ଲଭ ଏବଂ ମନୁଷ୍ୟାଳୟ ଚନ୍ଦ୍ରିକା । ପ୍ରତିମା ବିଜ୍ଞାନ ନାମକ ଗ୍ରନ୍ଥ ବାସ୍ତୁର ଏକ ଅଭିନ୍ନ ଅଙ୍ଗ ଅଟେ । ଚାରୋଟି ବେଦ ଯଥା-ରିଗ୍‌ , ଯଜୁର୍ବେଦ , ଅଥର୍ବ ବେଦ ଏବଂ ଶାମବେଦ ଅଟେ । ଯଜୁର୍ବେଦରେ ରିଗ୍‌ବେଦର ଦେବତାଙ୍କର ମନ୍ତ୍ର ସହିତ ଆହୁତି ଦିଆଯାଇଥାଏ ଏବଂ ଏହି ବେଦରେ କର୍ମକାଣ୍ଡ ଉପରେ ବିସ୍ତୃତ ବର୍ଣ୍ଣନା କରାଯାଇଅଛି । ସାମ୍‌ବେଦରେ ରିଗ୍‌ବେଦର ମନ୍ତ୍ରକୁ କିପରି ଛନ୍ଦ ଓ ଗାୟନ ରୂପରେ ପ୍ରାର୍ଥନା କରାଯାଏ ତାହା ପ୍ରସ୍ତୁତ ହୋଇଅଛି । ଅଥର୍ବ ବେଦରେ ଜୀବନର ସମ୍ବନ୍ଧିତ ଜ୍ଞାନକୁ ବର୍ଣ୍ଣ ନା କରାଯାଇଅଛି । ବାସ୍ତୁ ଗ୍ରନ୍ଥ ଯଜୁର୍ବେଦର ଅଧିକ ନିକଟତର ଅଟେ । କାରଣ ଏହି ବେଦ ଯଜ୍ଞ ଉପରେ ବିଶେଷ ବର୍ଣ୍ଣନା କରିଅଛି । ବେଦ ବହିଗୁଡିକୁ କୈାଣସି ପୁରୁଷ ବ୍ୟକ୍ତି ଲେଖନାହାଁନ୍ତି । ତେଣୁ ...