Skip to main content

 

ପୂଜା ରହସ୍ୟ—

ଶୁଦ୍ଧାଶୁଦ୍ଧ ତତ୍ଵ (ବିଦ୍ୟାତତ୍ଵ) ର ବର୍ଣ୍ଣନା :

          ଆଗରୁ କୁହାଯାଇଅଛି ଯେ ଆତ୍ମତତ୍ଵ ସ୍ଥୂଳ ଏବଂ ଜଡ଼ ଅଟେ । ତ୍ରିବିଧ ଶରୀର ଅର୍ଥାତ୍ ୧-ସ୍ଥୂଳ, ୨-ସୂକ୍ଷ୍ମ, ୩-କାରଣ ଶରୀର - ଭୋଗାୟତନ (ଭୋଗର ଘର)କୁ ନିର୍ମିତ କରିଥାଏ । ୭ଟି ବିଦ୍ୟାତତ୍ଵ ମଧ୍ୟରୁ ପୁରୁଷ ତତ୍ଵ ୨୪ ଆତ୍ମତତ୍ଵ ସହିତ ଉପର ବର୍ଣ୍ଣିତ ତ୍ରିବିଧ ଶରୀରରେ ନିବିଷ୍ଟ ହୋଇଥାଏ । ଯାହାକି ନିଜକୁ ନିଜେ କର୍ତା ଏବଂ ଭୋକ୍ତା ରୂପରେ ପ୍ରକଟ କରିଥାଏ । କାର୍ଯ୍ୟ ଏବଂ ଭୋଗ ଅସତ୍ୟ ଅଟେ । ଯାହାକି ମାୟାତତ୍ଵ ଦ୍ୱାରା ଆରୋପିତ ହୋଇଥାଏ । ଏହି ମାୟାତତ୍ଵହିଁ ଜୀବର ଭିତରେ ଜଗତ୍‌ଜୀବ ଏବଂ ପରମାତ୍ମା (ପରଶିବ) ମଧ୍ୟରେ ଭିନ୍ନତା ଆଣିଥାଏ । ୧-କଳା, ୨-ଅବିଦ୍ୟା, ୩-ରାଗ, ୪-କାଳ, ୫-ନିୟତି - ଏହି ପଞ୍ଚ ମଧ୍ୟବର୍ତୀତ୍ତ ତତ୍ଵ ପୁରୁଷର ୧-ସର୍ବକର୍ର୍ତୂତ୍ୱ, ୨-ସର୍ବଜ୍ଞତ୍ୱ, ୩-ନିତ୍ୟତୃପ୍ତି, ୪-ନିତ୍ୟତ୍ୱ, ୫-ସ୍ୱାତନ୍ତ୍ର‌୍ୟ, ଏହି ପାଞ୍ଚ ତତ୍ଵ ସ୍ୱାଭାବିକ୍ ବିଶେଷତାକୁ ଆଚ୍ଛାଦିତ କରିଥାଏ ଏବଂ ଏହା ଅନୁଭବ କରାଇଥାଏ ଯେ ତାର ଶକ୍ତି ଏବଂ ଜ୍ଞାନ ଅତ୍ୟଳ୍ପ ତଥା ତୃପ୍ତି ପରିମିତ, ସ୍ଥିତି ଅଳ୍ପକାଳୀନ ତଥା ସ୍ୱତନ୍ତ୍ରତା ସୀମିତ ଅଟେ.

          ବାସ୍ତବରେ ଜୀବ ଏବଂ ପରଶିବ ଅନନ୍ୟ ରୂପ ଅଟେ । କିନ୍ତୁ ବିରୂପତା କାରକ ମାୟାର ପ୍ରଭାବରେ ପରଶିବର ପାଞ୍ଚ ପୂର୍ବୋକ୍ତ ସର୍ବକର୍ର୍ତୁତ୍ୱ ଆଦି ବିଶେଷତା, ଯାହାକି ଜୀବର ସ୍ୱାଭାବିକ ଅଟେ, ମାୟାର ପ୍ରଭାବରେ ୧-କଳା, ୨-ବିଦ୍ୟା, ୩-ରାଗ, ୪-କାଳ, ୫-ନିୟତିରେ ପରିବର୍ତିତ ହୋଇଥାଏ ଏବଂ ଏହି ତତ୍ଵକୁ ପଞ୍ଚକଞ୍ଚୁକ(ଆବରଣ) କୁହାଯାଇଥାଏ । ମାୟାର କାର୍ଯ୍ୟକୁ ହିଁ କଞ୍ଚୁକ ମିଥ୍ୟା କୁହାଯାଏ । କେବଳ ଏହାର କାରଣରୁ ଜୀବ ସାଂସାରିକ ଦୁଃଖ ଅଥବା ଜୀବନ ମରଣର ଚକ୍ର ଭୋଗ କରୁଥାଏ । ଯେତେବେଳେ ଜୀବ ଶୁଦ୍ଧବିଦ୍ୟା ତତ୍ଵର ଲାଭକାରୀ ପ୍ରଭାବ ଦ୍ୱାରା ଏହି ପଞ୍ଚକଞ୍ଚୁକ କୁ ତ୍ୟାଗ କରିଥାଏ, ସେତେବେଳେ ସେ ସ୍ୱୟଂ ପରଶିବ ହୋଇ ପ୍ରକାଶମାନ ହୋଇଥାଏ । ଯେଉଁ ଅବସ୍ଥାରେ ପରଶିବର ସ୍ୱତନ୍ତ୍ରତାକୁ ମାୟା ଆଚ୍ଛାଦିତ କରିଥାଏ, ସେହି ଅବସ୍ଥାର ନାମ ଆଣବିକ ମଳଅଟେ । ମାୟା ପରଶିବର ସ୍ୱତନ୍ତ୍ରତାକୁ କେଉଁ ବିଧିରେ ଆଚ୍ଛାଦିତ କରିଥାଏ, ତାହାର ବାଖ୍ୟା ନିମ୍ନଲିଖିତ ଅଟେ

          ଯେଉଁ ପ୍ରକାରରେ ସୂର୍ଯ୍ୟର କିରଣରେ ମେଘ ଉତ୍ପନ୍ନ ହୋଇଥାଏ ଓ ସୂର୍ଯ୍ୟ ନିଜେ ଆଚ୍ଛାଦିତ ହୋଇଯାଇଥାଏ, ସେହି ପ୍ରକାରରେ ପରଶିବରେ ଉତ୍ପନ୍ନ ମାୟାର ସାମର୍ଥ୍ୟରେ ପରଶିବ ପ୍ରଚ୍ଛନ୍ନ ରହିଥାଏ । ଯେଉଁ ପ୍ରକାରରେ ମେଘାଚ୍ଛନ୍ନ ରହିଲା ପରେ ବି ସୂର୍ଯ୍ୟର କାନ୍ତିରେ କୌଣସି ଭାଗରେ ନ୍ୟୂନତା ଆସିନଥାଏ । ସେହି ପ୍ରକାରରେ ପରଶିବର ସ୍ୱତନ୍ତ୍ରତା କିଞ୍ଚିତ ମାତ୍ରାରେ ମଧ୍ୟ ନଷ୍ଟ ହୋଇନଥାଏ । ମେଘ ଏବଂ ମାୟା କେବଳ ଅତାତ୍ଵିକ ଉପାଧି ଅଟେ । ଅତଏବ ଏହା ସତ୍ୟ ନୁହେଁ ।

          ମାୟାର ଶକ୍ତିରେ ପରଶିବର ବିଶ୍ୱବ୍ୟାପିତା ଆଚ୍ଛାଦିତ ହୋଇଯାଇଥାଏ । ଏବଂ ଏହା ପରିମିତ ପରି ପ୍ରତୀତ ହୋଇଥାଏ । ଏହାର ଏହି ଅବସ୍ଥାର ନାମ ମାୟିକମଳ ଅଟେ ଏବଂ ଏହା ଦୈତତାର ଭାବକୁ ଅନୁଭବ କରାଇଥାଏ । ଏହି ଦୈତତା ଭାବ ରୁଚି ଏବଂ ଅରୁଚି ଉତ୍ପନ୍ନ କରିଥାଏ । ଏହା ଦ୍ୱାରା ଉଦ୍ୟୋଗିତା ଏବଂ ନିରୁଦ୍ୟୋଗିତା ହୋଇଥାଏ । ଯାହାକି ଶୁଭାଶୁଭ କର୍ମର କର୍ତା ବନେଇ ଦେଇଥାଏ । ପରଶିବର ଏହି ଅବସ୍ଥାର ନାମ ମାୟିକମଳଅଟେ । ୧-ଆଣବ, ୨-ମାୟିକ, ୩-କାର୍ମିକ - ଏହି ତିନିମଳ - ତିନି ଶରୀର ଅଟେ । ଏହି ପ୍ରକାରରେ ପରଶିବ ଏହ ତିନିମଳ ରୂପୀ ଶରୀର ଦ୍ୱାରା ମୂର୍ର୍ତୀିମାନ ହୋଇ ଜୀବହୋଇଥାଏ । ଜୀବର ଚରମ ଲକ୍ଷ୍ୟ ନିଜର ବାସ୍ତୁବିକ ପ୍ରକୃତିର ଜ୍ଞାନ ପ୍ରାପ୍ତ କରିବା ଅଟେ । ଯାହାକି (ପ୍ରକୃତି) ସ୍ୱ-ବିମର୍ଶ : ପୁରୁଷାର୍ଥ :ଏହି ବଚନ ଅନୁସାରେ ସ୍ୱୟଂ ପରଶିବ ଅଟେ ।                                                   

ସାତୋଟି ଶୁଦ୍ଧାଶୁଦ୍ଧ ତତ୍ଵ ଯାହାକୁ ବିଦ୍ୟା ତତ୍ଵ ରେ ସମ୍ମିଳିତ କରାଯାଇଅଛି, ତାହା ସଂକ୍ଷିପ୍ତରେ ନିମ୍ନରେ ଦିଆଗଲା ।

          ୬- ମାୟା ତତ୍ଵ- ସମୁଦ୍ରର ତରଙ୍ଗର ବୈଭବ ଯେପରି ଅପାର ଅଟେ,କ ିନ୍ତୁ କୂଳଦ୍ୱାରା ଆବଦ୍ଧ ହୋଇଥାଏ । ସେହିପରି ମାୟା ସମସ୍ତ ଜୀବରେ ଭେଦ-ବୁଦ୍ଧି-ରୂପରେ ରହିଥାଏ । ସ୍ୱ-ସ୍ୱରୂପର ଭାବରେ ଭେଦ-ପ୍ରଥା-ରୂପକୁ ହିଁ ମାୟା ତତ୍ଵ  କୁହାଯାଏ ।

          ୭- କଳା ତତ୍ଵ- ଯେତେବେଳେ ପରମେଶ୍ୱର ନିଜର ପରମେଶ୍ୱରୀ ମାୟାଶକ୍ତିଦ୍ୱାରା ସ୍ୱରୂପ ଗ୍ରହଣ କରି ସଂକୁଚିତ ଗ୍ରାହକତାକୁ ପ୍ରାପ୍ତ କରିଥାଏ, ସେତେବେଳେ ସଂଜ୍ଞା ପୁରୁଷହୋଇଥାଏ । ପୁରୁଷ ଅର୍ଥାତ ଜୀବ ମାୟାଦ୍ୱାରା ମୋହିତ ହୋଇ କର୍ମବନ୍ଧନ ସାଂସାରିକ ଜୀବ ହୋଇଥାଏ । ପରମେଶ୍ୱରଙ୍କ ଠାରୁ ଅଭିନ୍ନ ହୋଇ ଏହି ଜୀବରେ ମୋହ ଉତ୍ପନ୍ନ ହୋଇଥାଏ, ପରମେଶ୍ୱରଙ୍କ ପ୍ରତି ନୁହେଁ । କିନ୍ତୁ ପରମେଶ୍ୱର ନିଜ ମାୟାଦ୍ୱାର ମୋହିତ ହୋଇନଥାନ୍ତି । ଯାଦୁଗର ଏବଂ ଦର୍ଶକଙ୍କ ମଧ୍ୟରେ ଯାହା ଅନ୍ତର ଅଛି ତାହା ଜୀବ ଏବଂ ଶିବ ମଧ୍ୟରେ ଅଛି ।

          ୮- ବିଦ୍ୟା ତତ୍ଵ - ଅପୂର୍ଣ୍ଣ କିଞ୍ଚିତ ଜ୍ଞାନରୂପ ହିଁ ବିଦ୍ୟା ତତ୍ଵ ୍ୱ ଅଟେ ।

          ୯- ରାଗ ତତ୍ଵ - ବିଷୟ ପ୍ରତି ପ୍ରୀତି କରିବାକୁ ରାଗ ତତ୍ଵ ୍ୱ କୁହାଯାଏ ।

          ୧୦- କଳା ତତ୍ଵ - ଅବଶ ଆତ୍ମାକୁ କ୍ରମଶଃ ଗୋଟିଏ ପରେ ଗୋଟିଏ କର୍ମର ଫଳ ଭୋଗରେ ଯେଉଁ ଶକ୍ତି ନିୟନ୍ତ୍ରିତ କରିଥାଏ, ତାହାକୁ କଳା ତତ୍ଵ  କୁହାଯାଏ ।

          ୧୧- ନିୟତି ତତ୍ଵ- ଅବଶ ଆତ୍ମାକୁ କୃତ୍ୟାକୃତ୍ୟରେ ନିୟମ ପୂର୍ବକ ଯେଉଁ ଶକ୍ତି ନିୟନ୍ତ୍ରିତ କରିଥାଏ, ତାହାକୁ ନିୟତି ତତ୍ଵ କୁହାଯାଏ ।

          ୧୨- ପୁରୁଷ ତତ୍ଵ - ପର ତତ୍ଵ(ପରଶିବ)ଦ୍ୱାରା ଇଚ୍ଛାଶକ୍ତିରେ ପ୍ରକଟ ହୋଇଥିବା ତତ୍ଵ ପୁରୁଷକୁ ପୁରୁଷ ତତ୍ଵ କୁହାଯାଏ । ଯାହାକି ପରାଶକ୍ତି (ଶିବ)ର ଅଂଶ ଅଟେ । ପୂର୍ବୋକ୍ତ ଆଣବ ଆଦି ମଳତ୍ରୟଦ୍ୱାରା ଆବୃତ ହୋଇଥିବା କାରଣରୁ ସେ ସାଂସାରିକ ହୋଇଥାଏ ।


Comments

Popular posts from this blog

  ଶ୍ରୀ ବିଦ୍ୟା—[ 51 ]- 24 - 07 -202 1 ଶ୍ରୀ ବାଲା-ବାଞ୍ଛା - ଦାତ୍ରୀ - ସ୍ତୋତ୍ରମ୍- ଐଂ ବିଦ୍ୟାକ୍ଷମାଲାସୁକପାଲମୁଦ୍ରାରାଜତ୍କରାଂ କୁନ୍ଦସମାନକାନ୍ତିମ୍ । ମୁକ୍ତାଫଲାଲଙ୍କୃତଶୋଭନାଙ୍ଗୀଂ ବାଲାଂ ଭଜେ ବାଙ୍ମୟସିଦ୍ଧିହେତୋଃ ॥ ୧॥ କ୍ଲୀଂ ଭଜେ କଲ୍ପବୃକ୍ଷାଧ ଉଦ୍ଦୀପ୍ତରତ୍ନାସନେ ସନ୍ନିଷଣ୍ଣାଂ ମଦାଘୂର୍ଣିତାକ୍ଷୀମ୍ । କରୈର୍ବୀଜପୂରଂ କପାଲେଷୁଚାପଂ ସପାଶାଙ୍କୁରାଂ ରକ୍ତବର୍ଣାଂ ଦଧାନାମ୍ ॥ ୨ ॥ ସୌଃ ବ୍ୟାଖ୍ୟାନମୁଦ୍ରାମୃତକୁମ୍ଭବିଦ୍ୟାଂ ଅକ୍ଷସ୍ରଜଂ ସନ୍ଦଧତୀଂ କରାବ୍ଜୈଃ । ଚିଦ୍ରୂପିଣୀଂ ଶାରଦଚନ୍ଦ୍ରକାନ୍ତିଂ ବାଲାଂ ଭଜେ ମୌକ୍ତିକଭୂଷିତାଙ୍ଗୀମ୍ ॥ ୩॥ ପାଶାଙ୍କୁଶୌ ପୁସ୍ତକମକ୍ଷସୂତ୍ରଂ କରୈର୍ଦଧାନାଂ ସକଲାମରାର୍ଚ୍ୟାମ୍ମ୍ । ରକ୍ତାଂ ତ୍ରିଣୋତ୍ରାଂ ଶଶିଶେଖରାଂ ତାଂ ଭଜେଽଖିଲର୍ଧ୍ୟୈ ତ୍ରିପୁରାଂ ଚ ବାଲାମ୍ ॥ ୪॥ ଆରକ୍ତାଂ ଶଶିଖଣ୍ଡମଣ୍ଡିତଜଟାଜୂଟାନୁବଦ୍ଧସ୍ରଜଂ      ବନ୍ଧୂକପ୍ରସବାରୁଣାମ୍ବରଧରାଂ ରକ୍ତାମ୍ବୁଜାଧ୍ୟାସିନୀମ୍ । ତ୍ୱାଂ ଧ୍ୟାୟାମି ଚତୁର୍ଭୁଜାଂ ତ୍ରିଣୟନାମାପୀନରମ୍ୟସ୍ତନୀଂ      ମଧ୍ୟେ ନିମ୍ନବଲିତ୍ରୟାଙ୍କିତତନୁଂ ତ୍ୱଦ୍ରୂପସମ୍ପତ୍ତୟେ ॥ ୫॥ ଆଧାରେ ତରୁଣାର୍କବିମ୍ବରୁଚିରଂ ସୋମପ୍ରଭଂ ବାଗ୍ଭବଂ      ବୀଜଂ ମାନ୍ମଥମିନ୍ଦ୍ରଗୋପକନିଭଂ ହୃତ୍ପଙ୍କଜେ ସଂସ୍ଥିତମ୍ । ରନ୍ଧ୍ରେ ବ୍ରହ୍ମପ...
 
 ପ୍ରସ୍ତୁତ ପୁସ୍ତକ, 'ବାସ୍ତୁ ଶାସ୍ତ୍ର ସୌଭାଗ୍ୟ' ରୁ ଉଦ୍ଧୃତ- ବାସ୍ତୁ ଶାସ୍ତ୍ର ସ୍ଥାପତ୍ୟ ବେଦର ଏକ ଅଙ୍ଗ ଅଟେ । ବେଦର ଅର୍ଥ ଜ୍ଞାନ ଅଟେ । “ ବିଶ୍ୱକର୍ମା ପ୍ରକାଶ ” ସବୁଠାରୁ ପ୍ରାଚୀନତମ ଗ୍ରନ୍ଥ ଅଟେ । ଏହାର ଲୋକପ୍ରିିୟତା ବିଶେଷ ଭାବେ ଉତର ଭାରତରେ ପାଳିତ ହେଉଅଛି । ବାସ୍ତୁ ଉପରେ ଅନ୍ୟାନ୍ୟ ଗ୍ରନ୍ଥ ଉପଲବ୍ଧ ଅଟେ । ଯଥା-ମତ୍ସ୍ୟ ପୁରାଣ , ଅଗ୍ନି ପୁରାଣ , ଭବିଷ୍ୟ ପୁରାଣ ଓ ବୃହତ ସଂହିଁତା । ଅନ୍ୟାନ୍ୟ ଗ୍ରନ୍ଥ ବାସ୍ତୁ ଉପରେ ବିଶେଷ ପରିଲିଖିତ ହେଉଅଛି ଯଥା-ମୟମତମ୍‌ , ମାନସାର , ସମରାଙ୍ଗଣ ସୁତ୍ରଧାର , ରାଜବଲ୍ଲଭ ଏବଂ ମନୁଷ୍ୟାଳୟ ଚନ୍ଦ୍ରିକା । ପ୍ରତିମା ବିଜ୍ଞାନ ନାମକ ଗ୍ରନ୍ଥ ବାସ୍ତୁର ଏକ ଅଭିନ୍ନ ଅଙ୍ଗ ଅଟେ । ଚାରୋଟି ବେଦ ଯଥା-ରିଗ୍‌ , ଯଜୁର୍ବେଦ , ଅଥର୍ବ ବେଦ ଏବଂ ଶାମବେଦ ଅଟେ । ଯଜୁର୍ବେଦରେ ରିଗ୍‌ବେଦର ଦେବତାଙ୍କର ମନ୍ତ୍ର ସହିତ ଆହୁତି ଦିଆଯାଇଥାଏ ଏବଂ ଏହି ବେଦରେ କର୍ମକାଣ୍ଡ ଉପରେ ବିସ୍ତୃତ ବର୍ଣ୍ଣନା କରାଯାଇଅଛି । ସାମ୍‌ବେଦରେ ରିଗ୍‌ବେଦର ମନ୍ତ୍ରକୁ କିପରି ଛନ୍ଦ ଓ ଗାୟନ ରୂପରେ ପ୍ରାର୍ଥନା କରାଯାଏ ତାହା ପ୍ରସ୍ତୁତ ହୋଇଅଛି । ଅଥର୍ବ ବେଦରେ ଜୀବନର ସମ୍ବନ୍ଧିତ ଜ୍ଞାନକୁ ବର୍ଣ୍ଣ ନା କରାଯାଇଅଛି । ବାସ୍ତୁ ଗ୍ରନ୍ଥ ଯଜୁର୍ବେଦର ଅଧିକ ନିକଟତର ଅଟେ । କାରଣ ଏହି ବେଦ ଯଜ୍ଞ ଉପରେ ବିଶେଷ ବର୍ଣ୍ଣନା କରିଅଛି । ବେଦ ବହିଗୁଡିକୁ କୈାଣସି ପୁରୁଷ ବ୍ୟକ୍ତି ଲେଖନାହାଁନ୍ତି । ତେଣୁ ...