Skip to main content

ପୂଜା ରହସ୍ୟ—[13]

ପ୍ରାତଃକୃତ୍ୟର ବ୍ୟାଖ୍ୟା-

 ପ୍ରାତଃକାଳୁ ଉଠି ମନର ଶୁଭ ବିଚାରର ସ୍ଥାପନ କଲେ ଦିନଯାକ ଶୁଭ ବିଚାର ଦ୍ୱାରା ଆମର ସମ୍ପର୍କ ରହିଥାଏ । ଆନନ୍ଦମୟ ସ୍ୱରୂପ ପ୍ରାପ୍ତ କରି ନିଜର ଜୀବନକୁ ସତ୍‌ଭାବନା ଦ୍ୱାରା ପୋଷିତ ହୋଇ ସାଧକ ଏହା ବିଚାର କରିବା ଉଚିତ୍ ଯେ ମୁଁ କିପରି ପରମ ପଦକୁ ପ୍ରାପ୍ତ କରିବି, କେଉଁ ପ୍ରକାରରେ ଆତ୍ମଜ୍ଞାନ ପ୍ରାପ୍ତ କରିବି ଇତ୍ୟାଦିଏଥିପାଇଁ ହିନ୍ଦୁଧର୍ମର ଅନ୍ତର୍ଗତ ପ୍ରତ୍ୟେକ ଜିଜ୍ଞାସୁମାନଙ୍କ ପାଇଁ ପ୍ରାତଃକୃତ୍ୟ କରିବା ଶାସ୍ତ୍ରରେ ଆବଶ୍ୟକ ଦର୍ଶାଯାଇଅଛି ।

          ମନୁସ୍ମୃତି, ଅଧ୍ୟାୟ-୪ରେ କୁହାଯାଇଅଛିଯେ ବ୍ରାହ୍ମମୁହୂର୍ତ୍ତରେ ଉଠି ଧର୍ମ ଏବଂ ଅର୍ଥର ଚିନ୍ତନ କରନ୍ତୁ । ଯାହାଦ୍ୱାରାକି ଏହି ଦୁଇଟିର ସମ୍ପନ୍ନତା ମିଳିପାରିବ ଏବଂ ଶାରିରୀକ କଷ୍ଟକୁ ସ୍ୱୀକାର କରି ବେଦଦ୍ୱାରା ପ୍ରତିପାଦ୍ୟ ପରଂବ୍ରହ୍ମଂର ନିରୂପଣ କରନ୍ତୁ । ବ୍ରାହ୍ମମୁହୂର୍ତ ଅର୍ଥାତ୍ ରାତ୍ରିର ଅନ୍ତିମ ଯାମାର୍ଦ୍ଦ । ରାତ୍ରିକାଳକୁ ଆଠଭାଗରେ ବିଭକ୍ତ କରନ୍ତୁ । ଅନ୍ତିମ ଭାଗ ଯାହାକୁକି ଭୋର ସମୟ କୁହାଯାଇଥାଏ, ତାକୁ ଦୁଇଭାଗରେ ବିଭକ୍ତ କରନ୍ତୁ । ପ୍ରଥମ ଭାଗକୁ ବ୍ରାହ୍ମ୍ୟ ଏବଂ ଦ୍ୱିତୀୟ ଭାଗକୁ ରୌଦ୍ର କୁହାଯାଇଅଛି । ଅତଃ ପ୍ରାୟ ଚାରିଦଣ୍ଡ ରାତି ରହିଲା ଭିତରେ ଯେଉଁ ସମୟ ହୋଇଥାଏ ତାକୁ ବ୍ରାହ୍ମ୍ୟ ମୁହର୍ର୍ତ କୁହାଯାଏ ।

          ଚରକ ସହିଂତାରେ କୁହାଯାଇଅଛି ଯେ ସ୍ୱାସ୍ଥ୍ୟ ଏବଂ ଅତ୍ମରକ୍ଷା ପାଇଁ ପ୍ରତିଦିନ ବ୍ରାହ୍ମ୍ୟ ମୁହୂର୍ତ୍ତରୁ ଉଠି ଶରୀର ଚିନ୍ତା ଅର୍ଥାତ୍ ଜୀବିକା ନିର୍ବାହର ଉପାୟ ଚିନ୍ତନ କରି ଶୌଚ କାର୍ଯ୍ୟାଦି କରନ୍ତୁ ।

          ନିତ୍ୟାତନ୍ତ୍ରରେ କୁହାଯାଇଅଛି ଯେ ପ୍ରାତଃକାଳୁ ଉଠି ବ୍ରହ୍ମରନ୍ଧ୍ରରେ ନିଜ ଗୁରୁଙ୍କୁ ସ୍ମରଣ କରି ତାଙ୍କ ପ୍ରକାଶ ମଣ୍ଡଳରେ ନିଜକୁ ଦେବୀମୟ ରୂପରେ ଅନୁଭବ କରନ୍ତୁ ।

          ନୀଳତନ୍ତ୍ର’, ପ୍ରଥମ ପଟଳରେ କୁହାଯାଇଅଛିଯେ ଅନ୍ତିମ ପ୍ରହରରେ ଉଠି ମୂଳାଧାରଠାରୁ ବ୍ରହ୍ମରନ୍ଧ୍ର ପର୍ଯ୍ୟନ୍ତ ବ୍ୟାପ୍ତ ବିସ-ତନ୍ତୁ-ସ୍ୱରୂପିଣୀ ଉଗ୍ରତାର ଦେବୀଙ୍କୁ ଧ୍ୟାନ କରନ୍ତୁ ।

          ରୁଦ୍ରଯାମଳ’, ଷଷ୍ଠ ପଟଳରେ କୁହାଯାଇଅଛି ଯେ ପ୍ରାତଃକାଳୁ ଉଠି ଅଦ୍ୱିକ୍ଷିତ ବିଦ୍ୱାନ ଶିରର କମଳରେ ଗୁରୁମାନଙ୍କର କଲ୍ୟାଣକାରୀ ଚରଣ କମଳକୁ ଧ୍ୟାନ କରନ୍ତୁ ।

          କୃଷ୍ଣାର୍ଚ୍ଚନ ଚନ୍ଦ୍ରିକାରେ କୁହାଯାଇଅଛି ଯେ ବ୍ରାହ୍ମ୍ୟ ମୁହୂର୍ର୍ତରେ ଉଠି ପଦ୍ମାସନରେ ସ୍ଥିତ ହୋଇ ଶିରରେ ସ୍ଥିତ ଅଧୋମୁଖ ସହସ୍ରଦଳ କମଳର ଧ୍ୟାନ କରନ୍ତୁ ।

          କୁର୍ମପୁରାଣ’, ଅଠର ଅଧ୍ୟାୟରେ କୁହାଯାଇଅଛି ଯେ ବ୍ରାହ୍ମ୍ୟ ମୁହୂର୍ର୍ତରେ ଉଠି ମନରେ ଈଶ୍ୱରଙ୍କୁ ଧ୍ୟାନ କରନ୍ତୁ । ଧର୍ମ ଏବଂ ଅର୍ଥ କିପରି ଭାବରେ ପ୍ରାପ୍ତ ହେବ ତାହାର ଚିନ୍ତନ କରନ୍ତୁ । ତାପରେ ଉଷା କାଳରେ ଶୌଚାଦି କ୍ରିୟା ସମାପ୍ତି କରି ପବିତ୍ର ନଦୀରେ ସ୍ନାନ କରନ୍ତୁ

          ବାମନ ପୁରାଣରେ କୁହାଯାଇଅଛି ଯେ ବ୍ରାହ୍ମ୍ୟ ମୂହୂର୍ତରେ ଉଠି ଶ୍ରେଷ୍ଠ ଦେବତା ଏବଂ ଋଷିଙ୍କୁ ସ୍ମରଣ କରନ୍ତୁ ।

ଭାବପ୍ରକାଶ’, ପୂର୍ବଖଣ୍ଡରେ କୁହାଯାଇଅଛି ଯେ ସ୍ୱାସ୍ଥ୍ୟ ରକ୍ଷା ପାଇଁ ପ୍ରତିଦିନ ପ୍ରାତଃ ଶଯ୍ୟା ତ୍ୟାଗ କରନ୍ତୁ । ପାପ ଶାନ୍ତି ପାଇଁ ମଧୁସୂଦନଙ୍କୁ ସ୍ମରଣ କରନ୍ତୁ । ପ୍ରତ୍ୟୁଷ କାଳରେ ମଳମୂତ୍ରର ବିସର୍ଜନ କରିବା ଆୟୁଷ କାରକ ଅଟେ ।

          ଏହି ପ୍ରକାରରେ ଶାସ୍ତ୍ରରେ ପ୍ରାତଃକୃତ୍ୟର ନିର୍ଦ୍ଦେଶ ଦିଆଯାଇଅଛି । ପ୍ରାତଃକାଳରେ ନିଦ୍ରା ଭାଙ୍ଗିବା ପରେ ମନକୁ ପ୍ରଫୁଲ୍ଲିତ କରିବା ପାଇଁ ପୂଣ୍ୟବାନ ବ୍ୟକ୍ତିଙ୍କର, ମଙ୍ଗଳମୟ ପଦାର୍ଥ ଆଦିର ନାମ ନେବା ଉଚିତ୍ । ଏହାଦ୍ୱାରା ମନ ପ୍ରଫୁଲ୍ଲିତ ହୋଇଥାଏ । ମନରେ ଉଦାସିନତା ଆସିଲେ ବା ଅସଦ୍‌ଭାବନାର ପ୍ରବେଶ ହେଲେ କୌଣସି କାର୍ଯ୍ୟରେ ସଫଳତା ପ୍ରାପ୍ତ ହୋଇନଥାଏ ଏବଂ ବାସ୍ତବିକ କର୍ତବ୍ୟର ବୋଧ ହୋଇନଥାଏ । ଶାସ୍ତ୍ରର ଏହି ଆଜ୍ଞା ଅଟେ ଯେ ମନ ପ୍ରଫୁଲ୍ଲିତ ହେଉ ଏବଂ ବାଞ୍ଛିତ କାର୍ଯ୍ୟରେ ସଫଳତା ହେଉ । ଏଥିପାଇଁ ନିଦ୍ରା ସମାପ୍ତ ହେଲାପରେ ଦେବତା ଏବଂ ଋଷିମାନଙ୍କର ନାମ ଅବଶ୍ୟ ସ୍ମରଣ କରିବା ଉଚିତ୍ଏଥିପାଇଁ ଅନେକ ପ୍ରକାରର ସ୍ତବ-ସ୍ତୋତ୍ର ଆଦିର ରଚନା ହୋଇଅଛି । ଯାହାର ପାଠକଲେ ଉଦ୍ଦେଶ୍ୟର ସିଦ୍ଧି ସହ ଜରେ ହୋଇଯାଇଥାଏ ।

          ହିନ୍ଦୁଙ୍କର ନିତ୍ୟ ପୂଜାର ପ୍ରାରମ୍ଭ ଗୁରଙ୍କ ଧ୍ୟାନଠାରୁ ହୋଇଥାଏ । ହିନ୍ଦୁଶାସ୍ତ୍ରରେ ଦେହପୂଜା ପାଇଁ ସ୍ଥାନ ନଥାଏ । ସ୍ଥୂଳ ଶରୀରର ମାଧ୍ୟମରେ ସୂକ୍ଷ୍ମର ତୁଷ୍ଟି ହୋଇଥାଏ । ହିନ୍ଦୁଶାସ୍ତ୍ର ଅନୁସାରେ ଗୁରୁଶରୀରରେ ଯେଉଁ ଦିବ୍ୟ ଜ୍ଞାନଜ୍ୟୋତି ଅଛି, ମହତ ତତ୍ତ୍ଵ୍ୱ ଅଛି ତାହାହିଁ ଆରାଧ୍ୟ ଅଟେ । ଏହି ଦିବ୍ୟ-ଜ୍ଞାନ-ଜ୍ୟୋତି, ମହତ ତତ୍ତ୍ଵ୍ୱ ପ୍ରତ୍ୟେକ ମନୁଷ୍ୟ ଶରୀରରେ ବିଦ୍ୟମାନ ଥାଏ । ବିଚାରଣୀୟ ପ୍ରଶ୍ନ ଏହା ଅଟେ ଯେ, ଗୁରୁ ଯଦି ନିଜ ଶରୀରରେ ଅଛନ୍ତି ତେବେ ଅନ୍ୟର ଆବଶ୍ୟକତା କାହିଁକି ରହିଅଛି । ଏହାର ଉତ୍ତରରେ ଶାସ୍ତ୍ରରେ ଲେଖା ହୋଇଅଛି ଯେ ଯେଉଁ ପ୍ରକାରରେ ଦେହରୂପୀ ଦେବାଳୟରେ ଆତ୍ମାରୂପୀ ଦେବତା ରହିଥିଲେ ମଧ୍ୟ ଭାବନାମୟ ପ୍ରତୀକର ଆବଶ୍ୟକତା ରହିଅଛି, ଠିକ୍ ସେହିପ୍ରକାରରେ ସୁପ୍ତ ଚେତନାକୁ ଜାଗ୍ରତ କରିବା ପାଇଁ ସ୍ୱ ଦେହସ୍ଥିତ ଦିବ୍ୟ-ଜ୍ଞାନ-ଜ୍ୟୋତିରେ ସ୍ଫୁର ଆଣିବାପାଇଁ ଆମ୍ଭମାନଙ୍କୁ ଏକ ସାଧନର ଆବଶ୍ୟକତା ଅଛିହିନ୍ଦୁମାନଙ୍କ ପାଇଁ ଗୁରୁ ଶରୀରହିଁ ଏହି ସାଧନ ଅଟେ । ହିନ୍ଦୁଧର୍ମଶାସ୍ତ୍ର ଅନୁସାରେ ବ୍ରାହ୍ମ ମୁହୂର୍ର୍ତରେ ଉଠି ପ୍ରଥମେ ମନକୁ ପବିତ୍ର ଭାବନା ଦ୍ୱାରା ପ୍ରଫୁଲ୍ଲିତ କରନ୍ତୁ ଏବଂ ଗୁରୁଙ୍କର ଧ୍ୟାନ କରି ମାନସିକ ପୂଜା କରନ୍ତୁ ।

          ଏହି ସମ୍ବନ୍ଧରେ ଗୋଟିଏ ମତ ଅଟେ ଯେ, ବ୍ରାହ୍ମ ମୁହୂର୍ର୍ତରେ ଉଠି ଶୌଚାଦି କରି ମନ୍ତ୍ରସ୍ନାନ ପରେ ପୂଜାଗୃହରେ ପ୍ରବେଶ କରି ପ୍ରାତଃକ୍ରିୟା କରନ୍ତୁ ।

          ଅନ୍ୟ ମତରେ ଶଯ୍ୟା ଉପରେ ବସି ପ୍ରାତଃକ୍ରିୟା କରି ତାପରେ ଶୌଚାଦି ଏବଂ ସ୍ନାନ କରି ନିଜ ଦେବତାର ଆଚାର କ୍ରମ ଅନୁସାରେ ତିଲକ ଏବଂ ବିନ୍ଦୁ ଇତ୍ୟାଦି ଧାରଣ କରନ୍ତୁ ।

          ଯାହାଙ୍କ ପାଖରେ ଦେବତାଙ୍କର ମୂର୍ତି ଏବଂ ଯନ୍ତ୍ରାଦି ପ୍ରତିଷ୍ଠିତ ଥାଏ ଏବଂ ଯିଏ ସ୍ୱଭାବନାରେ ବାହ୍ୟ ଶୌଚାଦିକୁ ପବିତ୍ରତା ପାଇଁ ମୁଖ୍ୟ ଭାବୁଥାନ୍ତି, ତାଙ୍କପାଇଁ ପ୍ରଥମ ମତ ଅନୁକରଣୀୟ ଅଟେ ।

ଏହାର ବିପରୀତ, ଯାହାଙ୍କର ଭାବନା ଏହା ସ୍ୱୀକାର କରେ ଯେ ଶୌଚାଦି ବାହ୍ୟକ୍ରିୟା ଅଟେ ଏବଂ ତାପୂର୍ବରୁ ମାନସିକ ଶୌଚାଦିର ଆବଶ୍ୟକ ଅଟେ, ତାଙ୍କପାଇଁ ଦ୍ୱିତୀୟ ମତ ଅନୁକରଣୀୟ ଅଟେ ।

          ଏଠାରେ ଉଲ୍ଲେଖନୀୟ ଅଟେ ଯେ ହିନ୍ଦୁ ଧର୍ମଶାସ୍ତ୍ରରେ ଦେବତା-ଗୁରୁ-ମନ୍ତ୍ରରେ ସମାନତା ହେଲେ ମଧ୍ୟ ଗୁରୁପୂଜାକୁ ଇଷ୍ଟପୂଜା ପୂର୍ବରୁ କରିବାପାଇଁ ନିର୍ଦ୍ଦେଶ ଦିଆଯାଇଅଛି । କାରଣ ଗୁରୁ ପଥ ପ୍ରଦର୍ଶକ ଅଟନ୍ତି ଏବଂ ଆଦିଗୁରୁ ପରମଶିବ ଅଟନ୍ତି । ଯାହାଙ୍କର ତତ୍ତ୍ଵ୍ୱରେ ଆତ୍ମତତ୍ତ୍ଵ୍ୱଏବଂ ବିଦ୍ୟାତତ୍ତ୍ଵ୍ୱର ଲୟ ହୋଇଥାଏ । ତେଣୁ ନିଜର ଅଜ୍ଞାନ ଅଜ୍ଞାନ ଅବସ୍ଥାକୁ ଦୂର କରିବାପାଇଁ ଏବଂ ଅନ୍ଧକାରରୂପୀ ଜଡ଼ତାକୁ ଭେଦ କରି ପ୍ରକାଶମୟ ଗୁରୁଙ୍କର ଧ୍ୟାନ ଏବଂ ପୂଜନ ସର୍ବପ୍ରଥମ କ୍ରିୟା ଅଟେ । ମାନବ ଦେହରେ ସର୍ବଶ୍ରେଷ୍ଠ ସ୍ଥାନ ସହସ୍ରଦଳ କମଳ ଅଟେ । ଗୁରୁଦେବଙ୍କ ଧ୍ୟାନ ଏହି ସର୍ବଶ୍ରେଷ୍ଠ ସ୍ଥାନରେ କରାଯାଇଥାଏ । କାରଣ ନିଜ ଦେହର ସର୍ବୋଚ୍ଚ ସ୍ଥାନରେ ବିମର୍ଶ-ଶକ୍ତି-ରୂପୀ ଗୁରୁଙ୍କ ପ୍ରତିଷ୍ଠା ନକଲେ ଆତ୍ମ ସ୍ୱରୂପର ବୋଧ ହେବା ସମ୍ଭବ ନୁହେଁ ।

          ଗୁରୁଙ୍କ ଧ୍ୟାନର ସମ୍ବନ୍ଧରେ ପ୍ରାୟ ଏହା ଭ୍ରମ ହୋଇଥାଏ ଯେ ବ୍ରହ୍ମରନ୍ଧ୍ରରେ ସ୍ଥିତ ସହସ୍ରଦଳ କମଳ ଯଦି ଅଧୋମୁଖୀ ଅଟେ, ତେବେ ତାହାର ମଧ୍ୟରେ ପରମ ଶିବରୂପୀ ଗୁରୁଦେବଙ୍କର ସ୍ଥିତି କେଉଁ ପ୍ରକାରର ସମ୍ଭବ ଅଟେଏହି ଭ୍ରମକୁ ଦୂର କରିବା ପାଇଁ ଏହା ବୁଝିବା ଉଚିତ୍ ଯେ ସହସ୍ର ଦଳ କମଳର ତଳେ ଏକ ଉର୍ଦ୍ଧ୍ୱମୁଖୀ  ଦ୍ୱାଦଶଦଳ କମଳ ଅଛି । ଯାହାକି ଶ୍ୱେତବର୍ଣ୍ଣ ଅଟେ । ଏହାର କର୍ଣ୍ଣିକାରେ ବିଦ୍ୟୁତ୍ ସମାନ ଅକଥାଦି ତ୍ରିକୋଣ ଯନ୍ତ୍ର ଅଛି ଏହି ଯନ୍ତ୍ରର ଚାରିପଟେ ଶୁଦ୍ଧାସାଗର ବିଦ୍ୟମାନ ଅଟେ । ଉକ୍ତ ତ୍ରିକୋଣ ସୁଧାସାଗରର ମଧ୍ୟରେ ମଣିମୟ ଦ୍ୱୀପ ସ୍ଥିତ ଅଛି ଏହି ଦ୍ୱୀପର ମଧ୍ୟରେ ମଣିପୀଠ ସମାନ ସ୍ଥାନ ଅଛି । ଯେଉଁଥିରେକି ନାଦ-ବିନ୍ଦୁର ଉପରେ ହଂସପୀଠସ୍ଥିତ ଥାଏ । ଏହି ପୀଠର ଉପରେ ଗୁରୁପାଦୁକା ସ୍ଥିତ ଥାଏଏଠାରେ ହିଁ ଗୁରୁଙ୍କର ଧ୍ୟାନ କରାଯାଇଥାଏ ।

Kailash nath agrawal, srividya upasak

Continue…


 

Comments

Popular posts from this blog

  ଶ୍ରୀ ବିଦ୍ୟା—[ 51 ]- 24 - 07 -202 1 ଶ୍ରୀ ବାଲା-ବାଞ୍ଛା - ଦାତ୍ରୀ - ସ୍ତୋତ୍ରମ୍- ଐଂ ବିଦ୍ୟାକ୍ଷମାଲାସୁକପାଲମୁଦ୍ରାରାଜତ୍କରାଂ କୁନ୍ଦସମାନକାନ୍ତିମ୍ । ମୁକ୍ତାଫଲାଲଙ୍କୃତଶୋଭନାଙ୍ଗୀଂ ବାଲାଂ ଭଜେ ବାଙ୍ମୟସିଦ୍ଧିହେତୋଃ ॥ ୧॥ କ୍ଲୀଂ ଭଜେ କଲ୍ପବୃକ୍ଷାଧ ଉଦ୍ଦୀପ୍ତରତ୍ନାସନେ ସନ୍ନିଷଣ୍ଣାଂ ମଦାଘୂର୍ଣିତାକ୍ଷୀମ୍ । କରୈର୍ବୀଜପୂରଂ କପାଲେଷୁଚାପଂ ସପାଶାଙ୍କୁରାଂ ରକ୍ତବର୍ଣାଂ ଦଧାନାମ୍ ॥ ୨ ॥ ସୌଃ ବ୍ୟାଖ୍ୟାନମୁଦ୍ରାମୃତକୁମ୍ଭବିଦ୍ୟାଂ ଅକ୍ଷସ୍ରଜଂ ସନ୍ଦଧତୀଂ କରାବ୍ଜୈଃ । ଚିଦ୍ରୂପିଣୀଂ ଶାରଦଚନ୍ଦ୍ରକାନ୍ତିଂ ବାଲାଂ ଭଜେ ମୌକ୍ତିକଭୂଷିତାଙ୍ଗୀମ୍ ॥ ୩॥ ପାଶାଙ୍କୁଶୌ ପୁସ୍ତକମକ୍ଷସୂତ୍ରଂ କରୈର୍ଦଧାନାଂ ସକଲାମରାର୍ଚ୍ୟାମ୍ମ୍ । ରକ୍ତାଂ ତ୍ରିଣୋତ୍ରାଂ ଶଶିଶେଖରାଂ ତାଂ ଭଜେଽଖିଲର୍ଧ୍ୟୈ ତ୍ରିପୁରାଂ ଚ ବାଲାମ୍ ॥ ୪॥ ଆରକ୍ତାଂ ଶଶିଖଣ୍ଡମଣ୍ଡିତଜଟାଜୂଟାନୁବଦ୍ଧସ୍ରଜଂ      ବନ୍ଧୂକପ୍ରସବାରୁଣାମ୍ବରଧରାଂ ରକ୍ତାମ୍ବୁଜାଧ୍ୟାସିନୀମ୍ । ତ୍ୱାଂ ଧ୍ୟାୟାମି ଚତୁର୍ଭୁଜାଂ ତ୍ରିଣୟନାମାପୀନରମ୍ୟସ୍ତନୀଂ      ମଧ୍ୟେ ନିମ୍ନବଲିତ୍ରୟାଙ୍କିତତନୁଂ ତ୍ୱଦ୍ରୂପସମ୍ପତ୍ତୟେ ॥ ୫॥ ଆଧାରେ ତରୁଣାର୍କବିମ୍ବରୁଚିରଂ ସୋମପ୍ରଭଂ ବାଗ୍ଭବଂ      ବୀଜଂ ମାନ୍ମଥମିନ୍ଦ୍ରଗୋପକନିଭଂ ହୃତ୍ପଙ୍କଜେ ସଂସ୍ଥିତମ୍ । ରନ୍ଧ୍ରେ ବ୍ରହ୍ମପ...
 
 ପ୍ରସ୍ତୁତ ପୁସ୍ତକ, 'ବାସ୍ତୁ ଶାସ୍ତ୍ର ସୌଭାଗ୍ୟ' ରୁ ଉଦ୍ଧୃତ- ବାସ୍ତୁ ଶାସ୍ତ୍ର ସ୍ଥାପତ୍ୟ ବେଦର ଏକ ଅଙ୍ଗ ଅଟେ । ବେଦର ଅର୍ଥ ଜ୍ଞାନ ଅଟେ । “ ବିଶ୍ୱକର୍ମା ପ୍ରକାଶ ” ସବୁଠାରୁ ପ୍ରାଚୀନତମ ଗ୍ରନ୍ଥ ଅଟେ । ଏହାର ଲୋକପ୍ରିିୟତା ବିଶେଷ ଭାବେ ଉତର ଭାରତରେ ପାଳିତ ହେଉଅଛି । ବାସ୍ତୁ ଉପରେ ଅନ୍ୟାନ୍ୟ ଗ୍ରନ୍ଥ ଉପଲବ୍ଧ ଅଟେ । ଯଥା-ମତ୍ସ୍ୟ ପୁରାଣ , ଅଗ୍ନି ପୁରାଣ , ଭବିଷ୍ୟ ପୁରାଣ ଓ ବୃହତ ସଂହିଁତା । ଅନ୍ୟାନ୍ୟ ଗ୍ରନ୍ଥ ବାସ୍ତୁ ଉପରେ ବିଶେଷ ପରିଲିଖିତ ହେଉଅଛି ଯଥା-ମୟମତମ୍‌ , ମାନସାର , ସମରାଙ୍ଗଣ ସୁତ୍ରଧାର , ରାଜବଲ୍ଲଭ ଏବଂ ମନୁଷ୍ୟାଳୟ ଚନ୍ଦ୍ରିକା । ପ୍ରତିମା ବିଜ୍ଞାନ ନାମକ ଗ୍ରନ୍ଥ ବାସ୍ତୁର ଏକ ଅଭିନ୍ନ ଅଙ୍ଗ ଅଟେ । ଚାରୋଟି ବେଦ ଯଥା-ରିଗ୍‌ , ଯଜୁର୍ବେଦ , ଅଥର୍ବ ବେଦ ଏବଂ ଶାମବେଦ ଅଟେ । ଯଜୁର୍ବେଦରେ ରିଗ୍‌ବେଦର ଦେବତାଙ୍କର ମନ୍ତ୍ର ସହିତ ଆହୁତି ଦିଆଯାଇଥାଏ ଏବଂ ଏହି ବେଦରେ କର୍ମକାଣ୍ଡ ଉପରେ ବିସ୍ତୃତ ବର୍ଣ୍ଣନା କରାଯାଇଅଛି । ସାମ୍‌ବେଦରେ ରିଗ୍‌ବେଦର ମନ୍ତ୍ରକୁ କିପରି ଛନ୍ଦ ଓ ଗାୟନ ରୂପରେ ପ୍ରାର୍ଥନା କରାଯାଏ ତାହା ପ୍ରସ୍ତୁତ ହୋଇଅଛି । ଅଥର୍ବ ବେଦରେ ଜୀବନର ସମ୍ବନ୍ଧିତ ଜ୍ଞାନକୁ ବର୍ଣ୍ଣ ନା କରାଯାଇଅଛି । ବାସ୍ତୁ ଗ୍ରନ୍ଥ ଯଜୁର୍ବେଦର ଅଧିକ ନିକଟତର ଅଟେ । କାରଣ ଏହି ବେଦ ଯଜ୍ଞ ଉପରେ ବିଶେଷ ବର୍ଣ୍ଣନା କରିଅଛି । ବେଦ ବହିଗୁଡିକୁ କୈାଣସି ପୁରୁଷ ବ୍ୟକ୍ତି ଲେଖନାହାଁନ୍ତି । ତେଣୁ ...