ଶ୍ରୀବିଦ୍ୟା’ ର ମହତ୍ଵ-
ଗତାଙ୍ଗ ରୁ
ଆଗେ---
ଏହି
ଶ୍ରୀବିଦ୍ୟା, ଆତ୍ମା-ବିଦ୍ୟା ଓ ବ୍ରହ୍ମ-ବିଦ୍ୟା ଅଟେ। ଏହି ଭଗବତୀଙ୍କ ତିନି ରୂପ-ମନ୍ତ୍ରାତ୍ମକ
[ଶ୍ରୀବିଦ୍ୟା], ଯନ୍ତ୍ରାତ୍ମକ [ ଶ୍ରୀଯନ୍ତ୍ର] ଓ ବିଗ୍ରହାତ୍ମକ [
ଶରୀର ଅବୟବ ରେ ଯୁକ୍ତ] ଅଟେ।
ଶ୍ରୀବିଦ୍ୟା
ଓ ଶ୍ରୀ ସମ୍ପ୍ରଦାୟ ରେ ଭଗବତୀ ତ୍ରିପୁର ସୁନ୍ଦରୀ ପ୍ରାଣ-ତତ୍ତ୍ଵ ଅଟନ୍ତି। ଭଗବତୀ
ମହା-ତ୍ରିପୁର-ସୁନ୍ଦରୀ-
--‘ଦେବତା’ ଅଟନ୍ତି। [ ‘ଦେବତା ଲଳିତାତୁଲ୍ୟା ୟଥା ନାସ୍ତି ଘଟୋଦ୍ରବା’ ]
--ତତ୍ତ୍ଵ’ର ଅର୍ଥ ଅଟନ୍ତି। [ ‘ତତ୍ତ୍ବାଧିକା ତତ୍ତ୍ଵମୟୀ ତତ୍ତ୍ଵମର୍ଥସ୍ବରୂପୀଣୀ’ ]
--‘ବିଶ୍ଵମାତା’ ଅଟନ୍ତି। [ ବିଶ୍ଵମାତା ଜଗତଧାତ୍ରୀ ବିଶାଳାକ୍ଷି ବିରାଗିଣୀ]
--‘ନାଦ’ ଅଟନ୍ତି। [ ବୀରଗୋଷ୍ଠୀପ୍ରିୟା ବୀରା ନୈଷ୍କର୍ମ୍ୟା ନାଦ ରୂପୀଣୀ]
ଶ୍ରୀ ତ୍ରିରା-ସୁନ୍ଦରୀ, ନାଦ ଅଟନ୍ତି।–ଆହତ ନାଦ, ଅନାହତ ନାଦ, ଧ୍ୱନି, ଶବ୍ଦ, ଓଁ-କାର। 10 ନାଦ, ପରା,
ପଶ୍ୟନ୍ତି, ମଧ୍ୟମା, ବୈଖରୀ, ମନ୍ତ୍ର, ଭାରତୀ, ବାଣୀ, ଅକ୍ଷର, ମାତୃକା, ବର୍ଣ, ଆଦି ସବୁକିଛି ଅଟନ୍ତି। ଏହାର ମୂଳରେ କେନ୍ଦ୍ର-ବିନ୍ଦୁ ର ସ୍ୱରୂପ ଅଟେ। ସିଏ ପରା-ବାକ୍ ଓ ଶବ୍ଦବ୍ରହ୍ମ ଓ ଇଚ୍ଛା-ଜ୍ଞାନ-କ୍ରିୟା
ଅଟନ୍ତି। ସିଏ--
ବର୍ଣ ଅଟନ୍ତି—[ଉଦାରକୀର୍ତିରୁଦ୍ଧାମବୈଭବା ବର୍ଣ-ରୂପୀଣୀ]
ମନ୍ତ୍ରସାର ଅଟନ୍ତି—[ଛନ୍ଦ: ସାରା ଶାସ୍ତ୍ରସାରା ମନ୍ତ୍ରସାରା ତଲୋଦରୀ]
‘ପରମ-ସତ୍ୟ’ ଅଟନ୍ତି—[ସତ୍ୟବ୍ରତା ସତ୍ୟରୂପା
ସର୍ବାନ୍ତର୍ୟାମିଣୀ ସତୀ]
ପରମଜ୍ୟୋତି ଅଟନ୍ତି—[ପରଂ ଜ୍ୟୋତି: ପରଂ ଧାମ ପରମାଣୁ: ପରାତ୍ପରା]
‘ପ୍ରାଣ’ ଅଟନ୍ତି—[ପ୍ରତ୍ୟଗୃପା ପରାକାଷା ପ୍ରାଣଦା
ପ୍ରାଣରୂପୀଣୀ]
‘ମୁକ୍ତି’ ଅଟନ୍ତି--[ମିଥ୍ୟାଜଗଦଧିଷ୍ଠାନା ମୁକ୍ତିଦା
ମୁକ୍ତିରୂପୀଣୀ]
‘ପ୍ରେମ’ ଅଟନ୍ତି—[ଚିତ୍କଳାନନ୍ଦକଲିକା ପ୍ରେମରୂପା ପ୍ରିୟଙ୍କରୀ]
‘ଗୁରୁ-ମଣ୍ଡଳ’ ଅଟନ୍ତି--[ସଂପ୍ରଦାୟେଶ୍ଵରୀ ସାଧ୍ଵୀ
ଗୁରୁମଣ୍ଡଳରୂପୀଣୀ]
‘ସଚିଦାନନ୍ଦ-ପରମାତ୍ମା’ ଅଟନ୍ତି—[ସର୍ବାର୍ଥଦାତ୍ରୀ
ସାବିତ୍ରୀ ସଚ୍ଚ୍ହିଦାନନ୍ଦରୂପୀଣୀ]
‘ ବ୍ରହ୍ମାତ୍ମୈକ୍ୟ’ ଅଟନ୍ତି—[ଅନ୍ନଦା ବସୁଦା ବୃଦ୍ଧା
ବ୍ରହ୍ମାତ୍ମୈକ୍ୟ ସ୍ଵରୂପୀଣୀ]
‘ବ୍ରହ୍ମାନନ୍ଦ’ ଅଟନ୍ତି—[ବୃହତୀ ବ୍ରାହ୍ମଣୀ ବ୍ରାହ୍ମୀ
ବ୍ରହ୍ମାନନ୍ଦା ବଳିପ୍ରିୟା]
‘ଭାଷା’ ଅଟନ୍ତି—[ଭାଷାରୂପା ବୃହତ୍ସେନା ଭାବାଭାବବିବର୍ଜିତ]
‘ରାଜରାଜେଶ୍ଵରୀ’ ଅଟନ୍ତି—[ ରାଜରାଜେଶ୍ଵରୀ ରାଜ୍ୟ ଦାୟିନୀ]
‘ସମ୍ପ୍ରଦାୟ’ ର ଈଶ୍ଵରୀ ଅଟନ୍ତି—[ସମ୍ପ୍ରଦାୟେଶ୍ଵରୀ ସାଧ୍ଵୀ
ଗୁରୁମଣ୍ଡଳରୂପିଣୀ]
‘ଶକ୍ତି-ତ୍ରୟ’ ଅଟନ୍ତି--[ଇଛାଶକ୍ତି-ଜ୍ଞାନଶକ୍ତି-କ୍ରିୟାଶକ୍ତି-ସ୍ବରୂପୀଣୀ]
‘ବିଶ୍ଵଗର୍ଭା’ ଅଟନ୍ତି—[ବିଶ୍ଵଗର୍ଭା ସ୍ଵର୍ଣଗର୍ଭା ବରଦା
ବାଗଧିଶ୍ଵରୀ]
‘ସତ୍ୟାନନ୍ଦ’ ଅଟନ୍ତି-ସର୍ବବେଦାନ୍ତସଂବେଧ୍ୟା ସତ୍ୟାନନ୍ଦ
ସ୍ବରୂପୀଣୀ]
‘ଜ୍ଞାନ’ର ବିଗ୍ରହ ଅଟନ୍ତି—ଧ୍ୟାନଗମ୍ୟା ପରିଛେଧ୍ୟା ଜ୍ଞାନଦା
ଜ୍ଞାନବିଗ୍ରହା]
‘ଶ୍ରୀମାତା ଓ ଶ୍ରୀମହାରାଜ୍ଞୀ’ ଅଟନ୍ତି—‘ଶ୍ରୀମାତା ଶ୍ରୀମହାରାଜ୍ଞୀ ଶ୍ରୀମତ୍ସିଂହାସନଶ୍ଵରୀ]
‘ଶୁଦ୍ଧବିଦ୍ୟା’ ଅଟନ୍ତି—[ଶୁଦ୍ଧବିଦ୍ୟାଙ୍କୁକାରା]
‘ମୂଳମନ୍ତ୍ର’ ଅଟନ୍ତି—[ମୂଳମନ୍ତ୍ରାତ୍ମିକା
ମୂଳକୁଟତ୍ରୟକଳେବରା]
‘କୁଣ୍ଡାଳିନୀ’ ଅଟନ୍ତି—[ମହାଶକ୍ତି: କୁଣ୍ଡାଳିନୀ
ବିସତନ୍ତୁତନିୟସୀ]
‘ସମସ୍ତ ମନ୍ତ୍ର ସ୍ୱରୂପ’ ଅଟନ୍ତି—[ସର୍ବୈଶ୍ଵରୀ ସର୍ବମୟୀ
ସର୍ବମନ୍ତ୍ରସ୍ବରୂପୀଣୀ]
‘ସମସ୍ତ ଯନ୍ତ୍ର’ର ସ୍ୱରୂପ ଅଟନ୍ତି—[ସର୍ବଯନ୍ତ୍ରାତ୍ମିକା
ସର୍ବତନ୍ତ୍ରରୂପା ମନୋନ୍ମନୀ]
‘ସମସ୍ତ ତନ୍ତ୍ର’ର ସ୍ୱରୂପ ଅଟନ୍ତି—[ସର୍ବଯନ୍ତ୍ରାତ୍ମିକା
ସର୍ବତନ୍ତ୍ରରୂପା ମନୋନ୍ମନୀ]
‘ଭଗବତୀ ଗୁରୁ ଅଟନ୍ତି—
ଦେବୀଙ୍କ ଗଣେଶ-ରୂପତା--
ମାତା-ତ୍ରିପୁରା-ସୁନ୍ଦରୀ ଅନୁପମେୟ ତେଜ ସଂବଳିତ ନିଜ ପ୍ରକାଶ ରଶ୍ମୀର ସ୍ୱରୂପ
ଆବରଣ ଦେବତା ଙ୍କ ସ୍ଵାମୀ ହୋଇଥିବାରୁ ‘ଗଣେଶୀ’ କୁହାଯାଏ।
ଦେବୀଙ୍କ ଗ୍ରହ-ରୂପତା—
ଇଚ୍ଛା ଆଦି [ଇଛା-ଜ୍ଞାନ-କ୍ରିୟା] ର ସମଷ୍ଟି ରୂପା ଗୁଣ ତ୍ରୟାତ୍ମିକା-ସତ୍ତ୍ଵ, ରଜ, ତମ, ଅଗ୍ନି-ସୋମ-ସୂର୍ଯ୍ୟ ରୂପା ଓ ତ୍ରିନେତ୍ରୀ ଦେବୀ—ଏହି ରୂପରେ 9 ର ସଂଯୋଗରେ
ନବଗ୍ରହ-ରୂପା ଅଟନ୍ତି।
ଦେବୀଙ୍କ ନକ୍ଷତ୍ର-ରୂପା—
ଦାଶ ଇନ୍ଦ୍ରିୟ, ଚାରି ଅନ୍ତ: କରଣ, ଦଶ ବିଷୟ, ତଥା ପ୍ରକୃତି,ପୁରୁଷ ଓ
ଗୁଣତ୍ରୟ ସଂଯୁକ୍ତ ହେବା ଯୋଗୁ ଦେବୀ ନକ୍ଷତ୍ର-ରୂପା ଅଟନ୍ତି।
ଦେବୀଙ୍କ ରାଶି-ରୂପତା—
ଦାଶ ପ୍ରାଣ, ଜୀବାତ୍ମା ଓ ପରାମାତ୍ମା=12
ରାଶି’ର ପ୍ରତିପାଦନ ହେଉଅଛି।
ଦେବୀଙ୍କ ଜୀବାତ୍ମା ସହିତ ଏକାତ୍ମକତା—
ମାତା, ପିତା, ଚକ୍ର, ସ୍ଵଗୁରୁ ଓ ସ୍ଵୟଂ—ଏହି ପାଞ୍ଚରେ ଅଭେଦ ହିଁ ‘କୌଳିକାର୍ଥ’ ଅଟେ। ତେଣୁ ଜୀବାତ୍ମା ସହିତ ଦେବୀଙ୍କ ସାଥିରେ
ଅଭେଦତ୍ମକତା ସ୍ଵୟଂ ସିଦ୍ଧ ଅଟେ। --‘ଇତ୍ଥଂ’ ମାତା
ବିଦ୍ୟା ଚକ୍ରଂ ସ୍ଵଗୁରୁ: ସ୍ଵୟଂ ଚେତି’।
ଦେବୀଙ୍କ ଯୋଗିନୀ ରୂପତା—
‘ଯୋଗିନୀ-ହୃଦୟ’ରେ ଦେବୀଙ୍କୁ ଯୋଗିନୀ-ରୂପା କୁହାଯାଇଅଛି। --
‘ବର୍ଗାଷ୍ଟକନିବିଷ୍ଟାଭି-ର୍ଯୋଗିନୀଭିଶ୍ଚ ସଞ୍ଜୁତା। ଯୋଗିନୀରୂପ ମାସ୍ଥାୟ ରାଜତେ
ବିଶ୍ଵବିଗ୍ରହା।‘
ଶ୍ରୀଯନ୍ତ୍ର ଓ ‘ଶରୀର-ଚକ୍ର’—
ଚକ୍ର-ବିନ୍ଦୁ--ଶରୀରରେ--ସ୍ଥାନ-‘ଭ୍ରୂ-ମଧ୍ୟ’ [ଆଜ୍ଞା-ଚକ୍ର],
ଚକ୍ର-[ତ୍ରିକୋଣ]-ଶରୀରରେ--ସ୍ଥାନ-‘ଲମ୍ବିକା[ଇନ୍ଦ୍ର-ଯୋନି],
ଚକ୍ର-ଅଷ୍ଟ-କୋଣ- ଶରୀରରେ--ସ୍ଥାନ-‘କଣ୍ଠ’, [ବିଷୁଦ୍ଧି-ଚକ୍ର]
ଚକ୍ର-ଅନ୍ତର୍ଦଶାର--ଶରୀରରେ—ସ୍ଥାନ--ହୃଦୟ [ଅନାହତ-ଚକ୍ର],
ଚକ୍ର-ବହିର୍ଦଶାର- ଶରୀରରେ--ସ୍ଥାନ-‘ନାଭି[ମଣିପୁର-ଚକ୍ର],
ଚକ୍ର-ଚତୁର୍ଦଶାର-- ଶରୀରରେ--ସ୍ଥାନ-‘ବସ୍ତି’ [
ସ୍ଵାଧିଷ୍ଠାନ]
ଚକ୍ର-ଅଷ୍ଟ-ଦଳ--ଶରୀରରେ--ସ୍ଥାନ-‘ଗୁଦା’, [ମୁଳାଧାର],
ଚକ୍ର-ଷୋଡଶ-ଦଳ-ଶରୀରରେ--ସ୍ଥାନ-‘କୁଳ’, [ଗୁଦା’ରୁ ନିଚ୍ଚ]
ଚକ୍ର-ଭୁପୁର--ଶରୀରରେ--ସ୍ଥାନ-‘ଅକୁଳ’, [ ଗୁଦା’ରୁ ଅତ୍ୟନ୍ତ
ନିଚ୍ଚ,ଅଧ-ଦେଶ, ସହସ୍ର-ଦଳ-କମଳ]
କୈଲାଶ ନାଥ ଅଗ୍ରୱାଲ, ଶ୍ରୀବିଦ୍ୟା ଉପାସକ

Comments
Post a Comment